Scandiweb AB

9000 e-handlare riskerar att bli hackade

Pressmeddelande   •   Feb 10, 2017 12:12 CET

Magento och e-handelsexperterna Scandiweb har genomsökt över 23 000 butiker och har funnit att runt 9000 e-handlare riskerar sin egen och kundernas säkerhet. Säkerhetskontrollen har sökt genom över 23 700 Magento-butiker efter olika säkerhetsproblem relaterade till e-handelssystemet och serverinställningarna. Då upptäcktes att cirka 38% av butikerna har säkerhetsrelaterade problem i olika utsträckning.

Läckande kunddata ett vanligt problem

Över 10% av butikerna har akuta säkerhetsproblem med kunddata som exponeras på internet. Detta betyder att ej behöriga kan ladda hem kundernas privata orderinformation. Vilket i sin tur tex kan utnyttjas av illasinnade konkurrenter eller hackare/utpressare. Mikael Jorkvist, CTO på Scandiweb berättar: “Utan någon egentlig IT-kunskap kan idag vem som helst ladda hem drabbade butikers kunddata”

Stor okunskap som kan få förödande konsekvenser

Scandiweb ser att det finns en stor okunskap och att säkerhetsfrågor inte är ett prioriterat område, vilket leder till att system inte hålls uppdaterade när uppdateringar väl släpps. Flera av säkerhetsbristerna som upptäcktes i genomsökningen kan utnyttjas av obehöriga för att ta över hela systemet och i sin tur tillskansa sig varor eller kortuppgifter. Den mest aktuella säkerhetsuppdateringen av Magento lanserades tidigare i veckan. Det är inte bara ej anande kunder som kan drabbas, utan det kan för butiksägaren i värsta fall handla om ekonomiska förluster. När detta väl sker så rapporteras det sällan och mörkertalet tros vara stort.

Scandiweb lanserar gratis säkerhetsgranskning för Magento-butiker - Magebee.se

Som ett resultat av ovan är Scandiweb idag stolta att erbjuda alla som jobbar inom e-handel snabb och enkel hjälp med att undersöka ifall de befinner sig i riskzonen för att bli hackade. Lösningen heter Magebee.se och här kan du som e-handlare skriva in din butiks URL och få gratis säkerhetsgranskning och råd av världens mesta Magento-certifierade team.

För mer information, vänligen kontakta: Mikael Jorkvist, CTO, Scandiweb AB, mikael.jorkvist@scandiweb.com, 070-9921100. Emil Ponnert, VD, Scandiweb AB, emil.ponnert@scandiweb.com, 073-2429341.

Läs mer om oss på vår hemsida: www.scandiweb.com

Om Scandiweb:
Vi är experter inom Magento e-handel. Sedan 2003 erbjuder Scandiweb allt från mindre självfinansierade start-ups till etablerade bolag/varumärken som Jaguar, Land Rover, New York Times, Reuters, Ur&Penn, JYSK och 400 andra klienter i 35 länder en unik Magento-tjänst och upplevelse. Scandiweb är en full-stack vertikalt integrerad tjänsteleverantör med det största utvecklingsteamet inom Magento i Europa och USA. Följ med på vår aktiva blog där vi inte bara skriver om säkerhetsfrågor utan även om tips och lärdomar inom e-handel: https://stories.scandiweb.com/