Nigabs pressrum

9559501 Sybille Kuntz Riesling Gold-Quadrat Trocken 2007

Pressmeddelande   •   Dec 18, 2009 13:41 CET

Sybille Kuntz och Markus Kuntz-Riedlin är två frontfigurer I moseldalens renässans. Både kommer från vinodlarfamiljer men deras gemensamma vingård Sybille Kuntz är mindre är 20 år gammal. Att etablera en ny vingård med en kvinna som frontfigur har varit en utmaning i det traditionella Tyskland. Men deras torra välgjorda viner av yttersta kvalitet har gett eko i den internationella vinpressen och gett dem utrymme att utöka sin vingård varje år i Lieser, Bernkastel-Kues and Wehlen.

Lieser ligger ca 4 km från Bernkastel mitt i området Mosel. Nästa vingård söder om Lieser är Brauneberg och åt norr ligger Bernkastel Doktor, Graacher Himmelreich, Wehlen Sonnenuhr, ... som ni förstår: vi är mitt bland de absolute bästa vingårdarna I Mosel.

Sluttningen ligger åt syd- sydväst och sluttar hela 75 %.

Vingården drivs helt biodynamiskt sedan 1990 och makarna Kuntz ser bara fördelar med detta. Vinstockarna är friskare och ger en mer koncentrerad skörd med mindre druvor. Vinerna blir mer äkta och smakerna renare dessutom visar de upp en vidare och mer generös arom.

GOLD-QUADRAT kommer från en del av vingården som planterades redan på 20-talet. Druvorna mognar till ca 110° Oe och skördeuttaget är ca 50 - 60 hl/ha.

Sybille Kuntz Riesling Gold-Quadrat Trocken 2007
Art nr 9559501
Pris 199 kr
Lansering 2010-02-01
Antal 360 flaskor
Modul T6

Vill du vet mer är du välkommen att kontakta:
Jonas Olsson
AB NIGAB
jonas@nigab.se
www.nigab.se

AB Nigab grundades 1982 i Kungsbacka. Idag drivs företaget med fokus på agentverksamhet för sprit och vin och har 20 anställda i Stockholm, Kungsbacka och Malmö. Sedan 2002 är Hans Just A/S, Danmark, delägare i företaget och tillsammans med systerföretag i Finland och Norge bildar gruppen en stark nordisk aktör på dryckesmarknaden. Nigab representerar ett stort antal oberoende sprit- och vinproducenter i Sverige och på den Nordiska Duty Free/Travel Retail marknaden.