A-lotterierna AB

A-lotterierna inför 18-årsgräns på skraplotter

Pressmeddelande   •  Jan 20, 2011 09:50 CET

A-lotterierna har beslutat att införa 18-årsgräns på alla spel och skraplotter. Från årsskiftet 2011 gäller den vid butiksförsäljning av skraplotter.

- Redan 1995 införde vi en 18-års gräns på våra prenumerationslotterier, nu inför vi det också på våra skraplotter. Det sociala ansvaret är en viktig del i vår verksamhet, säger Anders Jansson, vd på A-lotterierna.

Det finns inga lagstadgade krav bakom införandet, beslutet är taget gemensamt av medlemmarna i spelmarknadens etiska råd. I dagarna presenterar Folkhälsoinstitutet en undersökning som visar att andelen unga med spelproblem har ökat.

- Även om skraplotter inte tillhör gruppen av högriskspel, vi vill med beslutet markera att spel om pengar inte är för minderåriga. För A-lotterierna är det oerhört viktigt att ligga i framkant när det kommer till frågor som rör spelansvar. En åldersgräns på alla våra spelprodukter är ett sätt att visa detta, säger Anders Jansson.

A-lotteriernas skraplotter, Femman, Glädjelotten och PRO Trippelskrapet går att köpa hos de flesta ATG ombud, Coop Forum, Coop Extra, Pressbyrån och i andra spelbutiker.

Kontakta Anders Jansson, vd A-lotterierna

E-post: anders.jansson@alotterierna.se

A-lotterierna har framgångsrikt bedrivit lotteriverksamhet ända sedan 1956. Idag arbetar vi inom flera olika verksamhetsområden i spelbranschen, där Kombilotteriet är vår mest framgångsrika produkt men som fått framgångsrika efterföljare i Drömresan och Motorlotteriet. Dessutom har vi skraplotterna Femman och Glädjelotten i vår spelportfölj.

Våra ägare är Socialdemokratiska Arbetarepartiet (SAP) och Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund (SSU).