A-lotterierna AB

A-lotterierna tar folkrörelsebingon vidare ut på Internet

Pressmeddelande   •  Jun 07, 2011 08:02 CEST

Lagom till bingon fyller femtio år i Sverige, tar A-lotterierna steget ut på Internet och öppnar sin bingohall på nätet. Vägen från det första kända bingospelet i en tivolivagn i Georgia USA, via folkets hus till dagens moderna bingo på Internet kan tyckas lång. Men grunderna i bingospelet är än i dag desamma. I årtionden har de svenska folkrörelserna finansierat sin verksamhet genom Bingo.

- Det är viktigt att folkrörelserna, genom eget arbete, ges möjlighet att finansiera den allmännyttiga ideella verksamheten. Lotterier och Bingo är traditionella folkrörelsespel. Att vi använder Internet för att erbjuda våra kunder det alltjämt moderna och omtyckta bingospelet, är ett naturligt steg i utvecklingen. Redan idag kan våra kunder prenumerera på våra lotter via Internet, säger Anders Jansson, vd för A-lotterierna.

A-lotterierna vill erbjuda sina kunder unika Bingolösningar för den Svenska marknaden. Av den anledningen har vi skrivit avtal med den Svenska leverantören av speltjänster Genera Networks AB.

- Vi erbjuder den mest underhållande bingolösningen i världen tillsammans med vår teknikpartner Microgaming Software System Ltd, säger Jan Stocklassa, vd för Genera Networks. När A-lotterierna lanserar sin bingo på Internet kommer de svenska spelarna att få tillgång till något som är helt nytt på den svenska marknaden. Vi är stolta över förtroendet!

Det är först nu som A-lotterierna anser att det finns goda förutsättningar att erbjuda bingo på Internet på ett säkert och roligt sätt. Det nya spelet erbjuder stora möjligheter för spelarna att spela på ett enkelt, roligt men också ansvarsfullt sätt. Obligatoriska budgetgränser, möjligheter till tidsbegränsning av spelandet och avstängningsknapp är funktioner som är en självklarhet när det nya spelet lanseras i inledningen av 2012.

- Bingo är och har varit ett mycket populärt spel i decennier. Det är enkelt, spännande och socialt. Men när man går från fysiska spelformer till det snabba Internet, kräver det att vi som arrangörer tar ett stort ansvar för spelarnas möjligheter att själva spela på ett sunt och roligt sätt. Det är en självklarhet för oss, säger Anders Jansson.

Kontakta Anders Jansson, vd A-lotterierna
E-post: anders.jansson@alotterierna.se

Om A-lotterierna
A-lotterierna har framgångsrikt bedrivit lotteriverksamhet ända sedan 1956. Idag arbetar vi inom flera olika verksamhetsområden i spelbranschen, där Kombilotteriet är vår mest framgångsrika produkt men som fått framgångsrika efterföljare i Drömresan och Motorlotteriet. Dessutom har vi skraplotterna Femman och Glädjelotten i vår spelportfölj.

Våra ägare är Socialdemokratiska Arbetarepartiet (SAP) och Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund (SSU).

För ytterligare information, besök A-lotteriernas webbplats, www.alotterierna.se