Karlshamns AB

AAK är i slutfasen att förvärva verksamhet inom FoodService i Storbritannien

Pressmeddelande   •   Apr 12, 2006 16:20 CEST

AAK är i slutskedet att förvärva en verksamhet för ”wet foods” från företaget Lions Food Ltds. Verksamheten omsätter 14 miljoner pund och kommer att kraftfullt öka AAK UK.s verksamhet inom sektorn för såser, dressingar och marinader. Affären kommer också att omfatta rättigheterna till det sedan länge etablerade varumärket Lions för ”wet foods”. Planer finns för en relansering av detta välkända varumärke.
Förvärvet görs från Lions Food Limited och beräknas vara avslutad inom kort.

- Förvärvet stärker vår marknadsposition inom FoodService segmentet. Dessa produkter har speciellt varit framgångsrika på exportmarknaden och resulterat i att AAK UK blivet utnämnd till Årets UK Food and Drink Exporter för 2005 utsedd av organisationen Food From Britian säger VD Ian McIntosh AAK UK i Storbritannien.

Den nya verksamheten kommer att bedrivas under namnet AAK Food och kommer att drivas from anläggningen i Runcom, Storbritannien som kommer att ha ca 130 anställda.

- Vi strävar efter större andel produkter med bättre marginal och förvärvet av Livsmedelsdivisionen inom Lions Food är ett viktigt steg i denna riktning säger Jerker Hartwall koncernchef för AAK koncernen. Detta förvärv kommer att generera vinst under 2007 efter integrering med AAK UK organisationen.

För vidare information kontakta Jerker Hartwall Koncernchef AAK AB telefon +46 454 82603 e-mail jerker.hartwall@aak.com eller Anders Byström Vice VD och CFO AAK AB telefon +46 454 82613 mobil +46 709 885613, e-mail anders.bystrom@aak.com

För mer information om AAK besök vår hemsida www.aak.com