Teknikföretagen

Åke Svensson blir ny VD för Teknikföretagen

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2010 08:03 CET

Åke Svensson har utsett till ny VD för arbetsgivarorganisationen Teknikföretagen när Anders Narvinger i sommar går i pension. Åke Svensson är sedan 2003 koncernchef och VD i försvars- och säkerhetsföretaget Saab AB.

– Med Åke Svensson får Teknikföretagen ännu en VD med gedigen bakgrund och lång erfarenhet inom industrin. Åke är en mycket kompetent industriledare som dessutom är styrelseledamot i Teknikföretagen sedan 2004 och har därmed också en stark koppling till den organisation han ska leda. Det säger Leif Östling, ordförande i Teknikföretagen, som är övertygad om att Åke Svensson kommer att vara en kraftfull och tydlig företrädare för den för Sverige så utomordentligt viktiga industrin. – Åke har den erfarenhet som krävs i rollen som branschföreträdare och har dessutom en god social ådra som extra tillgång, säger Leif Östling.

Åke Svensson som är 57 år, utexaminerades som civilingenjör från Linköpings Tekniska Högskola 1976 och har sedan dess varit Saab trogen.

– Jag har haft fantastiska år på Saab. Samtidigt ser jag fram emot att få bli VD för Teknikföretagen – det är viktigt uppdrag för svensk industri, säger Åke Svensson som tillträder som vd den 1 september 2010.