Åkersberga Revyförening

Åkersberga Revyn spelar fars!

Pressmeddelande   •   Dec 08, 2009 14:42 CET

Förortsfarsen  - en ny konkurrent till privatteatrarna?  Nu tar förortsteatrarna upp kampen om publiken med privatteatrarna i innerstan. I Åkersberga, ca 2,5 mil norr om Stockholm, vässas just nu replikerna i en fars som skall få stockholmarna att ta Roslagsbanan ut i spenaten: – Efter 30 år i lokalrevyns tjänst vill vi nu bredda både oss själva och publiken, säger Lena Ottosson, ordförande i Åkersberga Revyförening.

De kallar sig ”Svenska mästare i revy” och det med all rätt.

När landets olika revysällskap varje år samlas till ”Revy SM” tävlas det i olika kategorier. Åkersberga Revyn har vunnit såväl ”bästa lokala nummer” som ”bästa dansnummer”.

Välmeriterade, med andra ord, men efter 30 år i revykonstens tjänst är det dags att vidga vyerna:

– Åtminstone tillfälligtvis, säger Lena Ottosson, som axlar ordförande och producentskapet efter först pappa Christer och sedan mamma Nina.

- I år satsar vi på fars istället, men vem vet vad vi gör nästa år.

De nyblivna farsmakarna gör det inte lätt för sig. Istället för att satsa på säkra kort av Ray Cooney eller Dario Fo, så tar man sig an en tämligen okänd historia skriven av Vallentunakillen Stefan Wiktorin.

- Vi tycker att det är kul att allt, så att säga, är lokalproducerat och valde därför denna fars, säger Peter Winqvist som är producent tillsammans med Lena.

Traditionell fars

Farsen heter Objekt 2010 (eller Släpp dåren) och handlar om Barbro som ska sälja sin lägenhet. Hon har med hjälp av en mäklare anordnat en öppen visning. Till sin hjälp har hon sin inte alltför begåvade vän Sten.

Men visningen går inte riktigt som planerat. Bl. a har en av Barbros väninnor, i tron att Barbro är bortrest, bestämt sig för att "låna" lägenheten för sin ljusskygga verksamhet.

En nyfiken granne och dennes bekant, skvallerjournalisten, nosar sig till att det händer konstigheter i lägenheten. Barbros ex-man och vicevärden dyker oväntat upp. Till detta kommer ett par lägenhetsspekulanter som snart blir indragna i händelserna

Åkersberga Revyförening är en ideell förening, som 2009 firar 30 års jubileum och farsen ”Objekt 2010” blir deras 30:e uppsättning, Trots att det är amatörer som står på scen så har de i Sverige ett mycket gott anseende och tycker själv att de är ett gott komplement till det som erbjuds på privatteatrarna i Stockholm.

- Nu hoppas vi bara att Stockholmspubliken vågar sig ut i förorten, de kommer inte att ångra det! säger Lena och utlovar en traditionell fars med många förvecklingar och spring i dörrarna.

Premiär har de traditionsenligt på trettondagsafton, 5 januari, på Berga Teater i Åkersberga och spelar därefter varje fredag och lördag fram till 6 februari.

Vill ni veta mer? Kontakta Lena Ottosson på info@revyn.org