Åkerströms Björbo AB

Åkerströms Björbo lanserar ny, unik handsändare

Pressmeddelande   •   Apr 17, 2009 15:48 CEST

Pressmeddelande 2009-04-17

Handsändaren Remotus J-B28 är det senaste tillskottet i Remotus familjen. Den nya handsändaren är unik i sitt slag med både knappar och joysticks i en och samma modell. Någon sådan här modell har inte tidigare funnits på marknaden, konstaterar Per-Ola Nyström, Åkerströms Björbo, som varit med vid framtagningen av den nya sändaren.

Handsändaren kommer att kunna användas till fjärrstyrning av diverse mobila applikationer såsom lastväxlare, bärgare, betongpumpar etc.

Åkerströms Björbo tar utvecklingen ytterligare ett steg längre. Handsändaren Remotus J-B28 är resultatet av ett nytänkande Åkerströms. Sändaren har formatet av en knappsändare men fullt jämförbara funktioner med en joysticksändare.

– En helt ny unik handsändare med åtta knappar med dubbelfunktion och två joysticks i en och samma modell, säger Andreas Hedström, försäljningschef Åkerströms Björbo. – Sändaren kan manövreras med enhandsfattning, vilket gör den smidigare i vissa situationer där annars en joysticksändare skulle ha behövts funktionsmässigt. Listan kan göras lång, men i princip kan den användas till vilken mobil applikation som helst.

Utökade funktioner

Med Remotus J-B28 sändaren har man möjlighet att styra fyra analoga funktioner samt åtta digitala funktioner i 2 steg. Man har även möjlighet att utöka funktionerna med hjälp av en valknapp. Lite längre fram i tiden kommer även denna sändare att kunna fås i utförande med display för visning av olika funktioner såsom vikt etc.

Anpassad för tuffa miljöer

Remotus J-B28 är den senaste medlemmen i Remotus-familjen, Åkerströms Björbos radiostyrningssystem för mobila enheter, kranar och traverser.

Precis som andra sändare i Remotus-serien är Remotus J-B28 IP65-klassad och anpassad för att klara miljöer där det utsätts för exempelvis fukt, damm, kyla, värme, stötar och vibrationer.

Visas på Hannover Mässan

– Nu ska den nya produkten lanseras både i Sverige och i Europa. Vi kommer att visa den första modellen på Hannover Mässan i Hannover, 20-24 april, där vi deltar med egen monter, säger Andreas.

Både Per-Ola och Andreas är säkra på att Remotus J-B28 med största sannolikhet är en ny bestseller för Åkerströms Björbo.

Mer information om Remotus J-B28 finns på www.akerstroms.se

Kontakta gärna Per Ola Nyström eller Andreas Hedström för en kommentar. Du når Per-Ola på tfn 0241-250 38 (per-ola.nystrom@akerstroms.se) Andreas på tfn 0241-250 19 andreas.hedstrom@akerstroms.se

Åkerströms Björbo AB är ett internationellt företag som utvecklar, producerar, marknadsför och servar produkter för radiostyrning av industrikranar, mobila applikationer, portar och lok. Företaget är marknadsledande i Norden och dess lösningar för radiostyrning täcker allt från enkla styrningar till avancerade styrsystem för komplexa applikationer.

Åkerströms Björbo AB grundades 1918 och har mer än 50 års erfarenhet inom utveckling av högkvalitativa industriellt och mobilt anpassade produkter för trådlös kommunikation. Företaget står inför en internationell expansion och har ett stort nätverk av partners för lokal service och support.