Centerpartiet

Åkesson rasar mot miljonkostnader för id-kraven

Pressmeddelande   •   Jan 21, 2016 16:58 CET

Sedan regeringen införde id-krav i Öresundsregionen har Skånetrafiken tappat köpare av periodkort.

Man uppger att situationen kostar "1 miljon kronor om dygnet som delas med DSB".

Centerpartiets infrastrukturpolitiska talesperson, Anders Åkesson, är skarpt kritisk och menar att det bekräftar att regeringen gjorde ett misstag när man så hastigt genomförde förändringen i lagstiftningen.

- Det är inte rimligt att resenärer ska drabbas ekonomiskt av det fummel som regeringen sysslat med gällande id-kraven. Det är tyvärr effekten av att man hastar igenom en lagstiftning utan att göra en analys av konsekvenserna. Här måste Anna Johansson och regeringen försöka hitta något sätt att ekonomiskt kompensera operatörerna, säger Anders Åkesson.

- Att det skulle bli effekter var knappast svårt att förutse. Det borde varit uppenbart för alla, inte minst infrastrukturminister Anna Johansson som fått gott om information om operatörernas farhågor. Nu är notan uppåt miljonen per dag och det drabbar ytterst trafikoperatörerna och deras kunder, säger Anders Åkesson.

- Med det som bakgrund är det ohyggligt upprörande att regeringen via Anders Ygeman går ut i media och oroar sig för negativa regionalekonomiska konsekvenser. Sånt ska man tänka på innan man tar beslut, inte efter. Det är faktiskt ynkligt, säger Anders Åkesson.

Centerpartiet är det långsiktiga alternativet i svensk politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva.