Miljöpartiet de gröna

ÅNGSTRÖM INVALD I EXPORTKONTROLLRÅDET

Pressmeddelande   •   Feb 02, 2007 14:30 CET

Regeringen har valt in Lars Ångström att sitta i Exportkontrollrådet (EKR) under mandatperioden fram till 31 december 2010.

Det är till EKR som den ansvariga myndigheten Inspektionen för Strategiska Produkter (ISP) lyfter de känsligaste vapenexportärendena för att få råd om export skall beviljas eller avslås. Lars Ångström har varit mycket kritisk till att svenskt krigsmateriel sålts till både diktaturer och pågående krig, tvärtemot riktlinjerna, när en majoritet av politikerna i EKR varit för sådan export.

Vid flera tillfällen har dock myndigheten beslutat i enlighet med Ångströms råd att säga nej, trots att en majoritet av politikerna i EKR sagt ja. Detta bekräftade den tidigare generaldirektören Stefan Hansson.

Lars Ångström representerade miljöpartiet i EKR också under den förra mandatperioden. Ångström var tidigare ordförande i Svenska Freds, bland annat då Bofors polisanmäldes för vapensmuggling vilket ledde till att tre höga direktörer fälldes i Svea Hovrätt för grov varusmuggling 1989.

Kontakt: Lars Ångström 070-538 78 04
Håkan Sundberg, pressavdelningen, 08-786 57 54