Planka.nu

Åre Kommun, Karlskoga och högstadieelever nominerade till Nolltaxepriset

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2013 13:16 CET

Nu är nomineringarna till Nolltaxepriset, som delas ut den första mars, klara. Nolltaxepriset delas ut till den eller de som under året har gjort något eller några av följande: Verkat för en avgiftsfri kollektivtrafik, arbetat för ökat inflytande över kollektivtrafiken för de som reser och arbetar i den, underlättat för avgiftsstrejkande, verkat för en öppnare och mer tillgänglig stad och/eller kollektivtrafik, motverkat övervakning och kontrollsystem av resenärer samt bekämpat trafikmaktordningen.

Här är de nominerade:

Folkinitiativet Nolltaxa Örebro
Organisation för avgiftsfri kollektivtrafik i Örebro Kommun. Under hela vintern har de samlat in namnunderskrifter och kampanjat tillsammans med Ung Vänster Örebro som driver kampanjen "Ta tillbaka kollektivtrafiken". http://www.nolltaxaorebro.se/

Västtrafiks biljettkontrollanter
Kontrollanterna lyckades i april förra året, genom sin framgångsrika och medialt uppmärksammada direktaktion http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.925128-alla-kontrollanter-vagrar-kontrollera åstadkomma (åtminstone tillfälligt) vad planka.nu och tusentals göteborgare kämpat för under många års tid. Deras orubbliga civilkurage och engagemang i motarbetandet av Västtrafiks ledning förtjänar allt beröm.

SL:s upphandlare

SL:s upphandlare av SMS-tjänster har överträffat alla förväntningar genom att införa ett par dagars nolltaxa i Stockholm. Visserligen fungerar själva biljettsystemet inte så bra, men som en metod att underminera avgiftsfinansieringen var upphandlingen alldeles utmärkt.  http://www.expressen.se/nyheter/sl-later-folk-aka-buss-gratis/

Farstas niondeklassare
Med sällsynt finess har dessa högstadieelever inte bara tagit hem sin egen kategori inom plankning, utan också piskat gymnasieeleverna på fingarna Jan Björklund-style! https://planka.nu/2013/02/04/stockholm-vilken-stadsdel-blir-skolmastare-i-plankning/

Åre kommun
Erbjöd under december månad 2012  sina invånare att åka buss gratis för få fler att använda kollektivtrafiken. Åres politiker har förstått korrelationen! http://www.svt.se/nyheter/regionalt/jamtlandsnytt/gratis-buss-i-are

Karlskoga kommun
Med sin jämställda snöröjning är Karlskoga kommun en förebild för alla som arbetar mot trafikmaktordningen, att den pedagogiska videon om deras projekt dessutom bidrog till att mynta begreppet gubbploga och reta gallfeber på de manliga nättrollen får ses som en bonus i sammanhanget. http://www.karlskoga.se/Nyheter/12-12-2012-Karlskoga-snorojer-jamstallt-och-bloggar-om-snorojningen.html

Vinnaren utses på Nolltaxegalan den första mars.

Om Planka.nu
Planka.nu är ett nätverk av regionala kampanjer som arbetar lokalt för avgiftsfri kollektivtrafik. Idag finns vi i Stockholms län, Göteborgsområdet, Skåne och i Östergötlands län. Vi har också en finsk och en norsk systerorganisation som är en del av samarbetet.
Vi kämpar med fokus på kollektivtrafikanterna och kollektivtrafikarbetarna, vilka vi anser är de som ska bestämma över kollektivtrafiken och uppmanar till avgiftsstrejk och kollektiv kamp för nolltaxa.
Planka.nu har en platt organisering och vi arbetar helt ideellt. Verksamheten finansieras helt och hållet genom våra lokala p-kassor.
Plankakassan, eller p-kassan, är en bötesfond för plankare. Som medlem får du de tilläggsavgifter (böter) du fått av kontrollanter när du plankat betalda av kassan.

E-post: sthlm@planka.nu