Agronomförbundet

Årets Agronom 2012

Pressmeddelande   •   Mar 12, 2012 23:22 CET

Christel Cederberg, miljöforskare på SIK (Institutet för Livsmedel och Bioteknik) och på Chalmers, Göteborg, har av Agronomförbundet tilldelats priset ”Årets Agronom 2012” med följande motivering:

”Christels forskning och flitiga debatterande om livsmedelsproduktionens klimat- och resurspåverkan har starkt bidragit till att lyfta debatten i denna aktuella och viktiga fråga. Med livscykelanalyser har Christel visat på hur aktiva val rörande vår köttkonsumtion kan påverka det ekologiska fotavtrycket. I arbetet har allt från foderproduktion, transporter till konsumtionsmönster hamnat i hennes blickfång. Genom sin entusiasm och djupa kunskap om ämnet har Christel nått fram till både politiker, lantbrukare och vanliga konsumenter. Genom sitt brinnande engagemang för ett klimatsmart svenskt jordbruk är Christel en god ambassadör för agronomerna och en värdig mottagare av utmärkelsen Årets agronom!”

Priset delades ut den 10 mars 2012 på Ultuna studentkårs Kamratmiddag.

Om Christel
Christel är mark/växtagronom med examen från 1984 och arbetar idag som miljöforskare vid SIK (Institutet för Livsmedel och Bioteknik) och på Chalmers, Göteborg.

Om Årets Agronom
Agronomförbundet delar årligen ut agronompriset ”Årets Agronom” till en person som är "en god ambassadör för agronomkåren". Mottagaren kan verka på det regionala, nationella eller internationella planet. Bland tidigare vinnare finns Åsa Domeij, Peter Sylvan, Svante Axelsson, Caroline Trapp, Gunnela Ståhle, Stefan Ljungdahl, Magnus Bergström & Rikard Hellqvist med flera.

För mer information:
Magnus Thelander, ordförande i Agronomförbundet