Jazzens Museum

ÅRETS ANITA O'DAY-PRIS TILL VOCALETTES

Pressmeddelande   •   Jul 14, 2011 14:47 CEST

Årets Anita O'Day pris tilldelas sånggruppen Vocalettes, som i många uppsättningar av Rhapsody in Rock med mera framfört många jazz- och swingnummer inför stora publikmassor. Gruppen är estradartister av högsta klass. Att Vocalettes även producerat såväl en scenuppsättning som en CD som hyllning till 30-, 40- och 50-talets storartade sånggrupp Andrews Sisters ligger helt i linje med Stiftelsen Jazzens Museums anda och syfte.

Prisutdelningen sker på Jazzens Museum i Strömsholm söndagen den 14 augusti kl. 15 av instiftarna Mona och Anders H. Pers. Priset består av, förutom äran, diplom och 1500 dollar.

Stiftelsen Jazzens Museums motivering:
Vocalettes, Caroline Jönsson, Hanna Wanngård och Maria Wells, har under 10-talet år inför enorma publikmassor såväl i Sverige som internationellt framfört jazznummer från swingepoken och den tidiga jazzrepertoaren. Gruppens medlemmar är prisvärda ambassadörer för en musikform, som älskas av massorna, men som inte bereds utrymme i radio, TV och övriga medier.

Tidigare mottagare av Anita O'Day-priset är Carin Lundin, Meta Roos, Gunhild Carling och LaGaylia Frazier.

Upplev Vocalettes i SVT's Allsång På Skansen tisdagen den 19 juli.
Läs om och lyssna på Vocalettes på www.vocalettes.se

Jazzens Museum är Sveriges och kanske världens största jazzkonsertarrangör sommartid utomhus med cirka 50 konsertdagar. Sommaren 2011 är trettonde konsertsäsongen.