Pagina

Årets bästa bok om vin!

Pressmeddelande   •   Okt 31, 2011 09:42 CET

Fredagen den 28 oktober delade Måltidsakademien ut priser till årets bästa måltidslitteratur. Vinnare i kategorin Dryckeslitteratur blev den internationellt välrenommerade Lars Torstenssons nya bok Vinprovning - Så upplever du vinets alla möjligheter.

Juryns motivering löd: "Med denna rejäla, respektlösa och i sanning grundläggande handledning från en av våra mest kända vinmakare nås vinkunskap lika enkelt som man lär sig cykla."

Lars Torstensson, född 1958, är vinmakare och bor sedan mer än tjugo år tillbaka i Frankrike. Mellan 1988 och 2005 ledde han Vin & Sprits kurs- och vingård Domaine Rabiega i Provence. Idag arbetar han som konsult åt olika vinproducenter världen över. Han har under åren mottagit över trehundra medaljer och utmärkelser, bl.a. Årets Vinprofil (Munskänkarna, 2005), Gyllene Glaset (Allt om Mat, 2001),  Svenska Vinakademiens Stora Pris (1997), Vigneron de l'Année (Gault Millau, 1994), Winemaker of the Year (Gourmet, 1990).

Bokfakta

Titel: Vinprovning - Så upplever du vinets alla möjligheter

Författare: Lars Torstensson

Foto: Trine Dutch, Lars Boesgaard, Mikael Eriksson