Styreinfo

Årets Bästa Ordförande 2013 Fredrik Arp, Chair of the Year, Nolato AB

Pressmeddelande   •   Maj 27, 2014 14:54 CEST

Nolato är svensk, börsnoterad koncern med ca 10.000 anställda i Europa, Asien och Nordamerika. Nolato utvecklar och tillverkar produkter i plast, silikon och TPE till ledande företag inom medicinteknik, läkemedel, telekom, fordon och andra utvalda industrisektorer.

Affärsmodellen bygger på ett nära, långvarigt och innovativt samarbete med kunderna. Genom ledande polymerteknologi, bred kompetens och högeffektiv produktion strävar Nolato efter att skapa mervärde för såväl kunder som aktieägare.

Omsetningen i 2013 økte med 17% til historisk toppnotering med MSEK 4522 och rörelseresulat på MSEK 427, opp 41%. Resultatet per aktie var upp 55% til 11,94 SEK.

För första kvartalet 2014 redovisar Nolato ett rörelseresultat (EBITA) på 94 mkr (122), och en rörelsemarginal om 10,1 procent (9,7). Den starka marginalen förklaras av framflyttade marknadspositioner och fortsatta förbättringar inom effektivitets- och produktivitetsområdet. Koncernens omsättning uppgick till 932 mkr (1.254).

I styrelsen er Fredrik Arp profit orientert men på et langsiktig tenkande. Ordförande har en profesjonell aksjonær strategi hvor det deles ut utbytte i en størrelse som har gjort at kursen har økt med 90% siste 12 måneder.

Fredrik Arp er en ordförande med lang internasjonal styrelse erfaring fra globale bolag som har forbetret styrelsebeslut i Nolato.

Styrelsen i Nolato som har fattat de gode beslut:

Sven Boström Svensson Ledamot sedan 2013.

Henrik Jorlén Ledamot sedan 1974.

Anna Malm Bernsten Ledamot sedan 2010.

Erik Paulsson Ledamot sedan 2003.

Hans Porat VD och koncernchef i Nolato AB Ledamot sedan 2008.

Lars-Åke Rydh Ledamot sedan 2005.

Björn Jacobsson Arbetstagarrepresentant LO, sedan 2000

Eva Norrman Arbetstagarrepresentant PTK, sedan 2006

Ingegerd Andersson Arbetstagarrepresentant LO, sedan 2013

Fredrik Arp har en BA fra Universitet i Lund (civ ek) 1977 och Econ. dr.h.c. Univeristet i Lund 2006. Fredrik har en imponerende erfaring som vd i 20 år for følgende bolag:

2005 – 2008  CEO, Volvo Car Corporation

(www.volvocars.com) Well known Volvo cars with US$15-17bn since 1999 owned by Ford.

1999 - 2005  CEO, Trelleborg AB

www.trelleborg.com In 1999 Trelleborg had two main areas:  Industry and Wholesale.  This US$3bn business needed a significant reorientation towards a more focused group.  .

1996 - 1999  CEO, PLM AB

www.rexam.com PLM was a US$1.7bn beverage packaging company during this period.

1989 - 1996  CEO, Trelleborg Industri AB

www.trelleborg.com The polymer business within Trelleborg AB was approximately US$0,5bn in sales in 1989.

1988 - 1989  CEO, Boliden Kemi AB The business was acquired together with Boliden AB by Trelleborg.

Bestyrelse posisjoner 2014:

Hilding Anders AB €1bn sales  Chairman European and Asian manufacturer of beds and mattresses

Mediplast AB €75m sales  Chairman Medical device products

Parques Reunidos €1bn sales  Chairman World’s third largest operator of leisure parks

Technogym spa €400m  NED Global leader in the design and manufacture of premium

branded fitness equipment and wellness solutions

Rådgivende roller i svensk næringsliv:

Advisory Board of the Business School of Lund University  Chairman

Swedish Employers Association of Industrial and Chemical Companies  Chairman

Operational Review Board (“ORB”) at Arle Capital Partners Limited  Chairman

Confederation of Swedish Enterprise  NED

Priset
är ett vandringspris som är ett konstverk som symboliserar evigt liv för företaget.
Ett ägg mitt på skulpturen skall symbolisera att evigt liv inte uppnås utan födsel av nya ideer. Skulpturen är gjord av den internationellt erkände konstnären Marian Heyerdahl. (dotter till Thor Heyerdahl). Plus en portfølj med Chair of the Year logo for bruk på rese til nordiske styrelserum.

Jury

Melker Schörling, 66 år Chair of the Year 2012 Hexagon AB, Styrelseordförande Aarhuskarlshamn AB (Publ), Securitas AB, Hexpol AB, Melker Schörling AB och ledamot H&M.

Cecilia Daun Wennborg, 50 år civilekonom, styrelseordförande Proffice (noterad) och styrelseledamot i ICA Gruppen, Getinge, Eniro, Loomis och Ikanobanken

Torsten Østervall, 45 år vd Yallotrade AB

Bjørn Wolrath, 70 år Styrelseordförande i Stockholms Universitets Innovation AB, Yallotrade AB och Rederi AB Gotland.

Magnus J Johansson, Ämnessakkunnig Styrelserekrytering, Enheten för bolagsanalys och ägarstyrning Finansdepartementet, 1,5 år på Novare Executive Search inom Investor/Wallenbergsfären och 12 år på Heidrick & Struggles

Gunnar Eckbo, 60 år juryleder, styrelseanalytiker och initiativtager til Chair of the Year i de nordiske land. Start år 2000.

Carina Lundberg Markow, 54 år Chef Ansvarsfullt Ägande, Corportate Governance ansvarlig, Folksam.

Chair of the Year er en nordisk pris som utdeles i Sverige, Finland, Danmark og Norge og vinnerne går til finalen: Nordic Chair of the Year 2013.

Kontakt:

Chair of the Year 2013 Fredrik Arp, Fredrik.Arp (at) arle.com

Juryleder Gunnar Eckbo, post (at)styreinfo.no, tlf +47 92024576

Mer info: www.chairoftheyear.com
Styreinformasjon as sin visjon er:

Å sette fokus på forbedringer i styresammensetning og styrearbeid er ønsket resultat færre konkurser, raskere vekst for nystartede og færre tap for etablerte bedrifter. Gjennom nordisk kompetanseoverføring på styrenivå vil styreledere som går inn som styremedlemmer i bedrifter som opererer på det nordiske markedet, få en konkurransefordel ved lokalt kjennskap til markedet og innovasjoner.