Nigabs pressrum

Årets Beaujolais-Villages Nouveau 2010 är här!

Pressmeddelande   •   Nov 10, 2010 11:23 CET

Årets Beaujolais Nouveau kommer från Albert Bichot. Det är en klassisk Nouveau av den lätta och eleganta sorten. Varma dagar och svala nätter har gjort frukten rik på aromer och färg samtidigt hållit syran pigg och fräsch.

Druvorna kommer från områdena Blasé och Vaux i Beaujolais och skördeuttaget var i år runt 25hl/ha. Skörden var senare än vanligt vilket gjort det svårt för många odlare att hinna med till årets stora release: den tredje torsdagen i november. Detta har även gjort att priserna på druvor har blivigt högre.

Maison Albert Bichot som grundades redan 1831 är fortfarande helägt av familjen Bichot och drivs nu av sjätte generationen. Familjen känner en stark samhörighet med Bourgogne och dess jord. Under företagets hela historia har vinproduktionens ”savoir-faire” ärvts från far till son. Företaget fungerar både som vinodlare och négociant och dessa båda verksamheter ser man som ett mycket bra komplement till varandra. Bichots viner finns idag i mer än hundra nationer över hela världen.

Beaujolais-Villages Nouveau  2010
Druvor        100% Gamay
Ålder på stockarna    55 år
Område        Beaujolais
Art nr        9849401
Volym        75 cl
Pris        69 kr
Lansering     2010-11-18

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1982 och har två kontor i Stockholm och Göteborg med 22 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till HansJust-gruppen som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i alla nordiska länder.