DIK-förbundet

Årets bibliotek finns i Sandviken

Pressmeddelande   •   Sep 23, 2010 15:45 CEST

Sandvikens folkbibliotek har utsetts till Årets bibliotek 2010. Biblioteket får priset för sitt aktiva arbete med sociala medier och sin starka förankring i samhället och det lokala kulturlivet.

Sandvikens folkbibliotek tar idag emot Bibliotekssveriges främsta utmärkelse, Årets bibliotek. Bibliotekschefen Åsa Wirén-Jonsson ser ljust på framtiden:

– Utmärkelsen betyder mycket, inte bara för mig personligen, utan även för mina medarbetare, för våra besökare och samarbetspartner och för kommunen som helhet. Det känns som att tanka energi, nu kommer vi att orka ännu mer.

Juryn för Årets bibliotek, som är brett sammansatt av representanter från hela Kultur- och mediesverige, motiverar sitt val med att Sandvikens folkbibliotek är ett "öppet och nyfiket bibliotek som vågar prova sig fram inom många olika områden".

– Vi arbetar målmedvetet med att ta intryck av besökarna och omvärlden. Transparens och bemötande är två viktiga ingredienser i detta arbete och därför arbetar vi aktivt med sociala medier. Vi har en blogg där våra bibliotekarier bloggar, vi är aktiva på facebook och twitter och vi erbjuder våra besökare handledning i digitala medier och lån av läsplattor, säger Åsa Wirén-Jonsson.

Bibliotekets uppsökande dialog i digitala medier kombineras med generösa öppettider, sju dagar i veckan året runt inklusive jul- och midsommarafton, och stark förankring i det lokala kulturlivet.

– Vi vill utmana traditioner och pröva olika kulturformer. Vi har ett väl utvecklat samarbete med lokala kulturutövare som författare, teatrar och litteratursällskap. I våras anordnade vi till exempel en novelltävling tillsammans med lokalradion och ett tryckeri. Det resulterade i en novellsamling som blev både tryckt och uppläst i radion, säger en märkbart rörd och stolt Åsa Wirén-Jonsson.

Så här lyder juryns motivering:

Sandvikens bibliotek är ett öppet och nyfiket bibliotek som vågar prova sig fram inom många olika områden. Biblioteket tar en viktig plats i samhället och samarbetar med flera olika aktörer på ett nytänkande och inspirerande sätt. Genom generösa öppettider året runt och en aktiv närvaro på sociala medier blir biblioteket alltid tillgängligt. Som huvudbiblioteket samarbetar man även med sina biblioteksfilialer på ett positivt och genomtänkt vis. Biblioteket är väl förankrat i den lokala kulturpolitik som präglas av att endast det bästa är gott nog åt Sandvikens innevånare. Detta är något som biblioteket på ett utmärkt sätt manifesterar.

Priset är ett stipendium om 20 000 kronor och ett konstverk. Prisutdelningen ägde rum i DIK:s monter på Bok- och biblioteksmässan i Göteborg.

Åsa Wirén-Jonsson, bibliotekschef Sandvikens folkbibliotek
e-post asa.wiren-jonsson@sandviken.se

Karin Linder, förbundsordförande DIK och Årets bibliotek-juryns ordförande
Mobil 0733-66 24 04
e-post karin.linder@dik.se

Sara Andersson, projektledare Årets bibliotek
Mobil 0733-66 24 10
e-post sara.andersson@dik.se

DIK är facket för akademiker som arbetar med kultur och kommunikation. DIK har drygt 21 000 medlemmar. DIK är ett av 23 förbund som bildar Saco, Sveriges akademikers centralorganisation. Inom Saco och DIK utgör utbildning, kompetens och yrke grunden för medlemskap. Självklart är vi partipolitiskt obundna.