Föreningen Sveriges Energirådgivare

Årets energirådgivare 2012: Knivsta kommun och Jonas Tannerstad

Pressmeddelande   •   Maj 09, 2012 10:00 CEST

EnergiRådgivarna har på sin årliga kongress 9-10 maj i Stockholm utsett Knivsta kommun och Jonas Tannerstad till Årets Energirådgivare 2012.

Knivsta kommun
Knivsta kommun har utsetts till Årets Energirådgivare 2012 för sitt breda politiska engagemang över blockgränserna inom området hållbar framtid. Med hänsyn till de risker för framtiden som peak oil innebär
har man i Knivsta kommun bestämt sig för att ligga steget före och att redan nu börja ställa om till en hållbarare ort inom samtliga områden när det gäller biffen, bilen och bostaden.

Jonas Tannerstad
Jonas Tannerstad, teknikansvarig inom el-, styr- och reglerteknik på Örebrobostäder är mannen bakom det kommunala bostadsbolagets mål att minska elanvändningen med 25 procent till 2015. Han har lovat att äta upp sin hatt om de inte når målet. Vid årsskiftet passerades 13 miljoner kWh så man är på god väg.
Energirådgivarna tycker att djärvheten i målsättningen och valet av diet, samt i det som redan uppnåtts, gör Jonas Tannerstad till Årets energirådgivare 2012.

Birgitta Govén
ordförande i EnergiRådgivarna, 070-210 14 44
birgitta.goven@aton.se

EnergiRådgivarna är en ideell förening som sedan 1982 arbetar för ett effektivt och rationellt utnyttjande av energi med så låg miljöpåverkan som möjligt. Medlemmar i föreningen är energikonsulter, VVS-konsulter, kommunala energirådgivare samt ett antal företag. Totalt har föreningen cirka 500 medlemmar.
www.energiradgivarna.com