Sveriges Farmacevtförbund

Årets Farmacevt 2006 är AnnSofie Fyhr

Pressmeddelande   •   Nov 27, 2006 09:06 CET

Sveriges Farmacevtförbunds styrelse har i år utsett AnnSofie Fyhr, apotekare och biträdande chef för sjukhusapoteket vid Universitetssjukhuset i Lund, till Årets Farmacevt.

Utmärkelsen Årets Farmacevt tilldelas i Sverige verksam farmacevt, som genom sina insatser inom den praktiska farmacin bidragit till att förstärka, utveckla eller befästa farmacins roll i samhället.

AnnSofie Fyhr arbetar med stor kunskap och ett aldrig sinande engagemang för att förebygga fel och för att förbättra patientsäkerheten inom läkemedelsområdet, särskilt inom den sjukhusfarmacevtiska verksamheten. I detta arbete har hon alltid ett tydligt etiskt förhållningssätt.

AnnSofie är klarsynt, orädd och konstruktiv när hon pekar på brister och fel eller när hon föreslår förbättringar i olika delar av läkemedelskedjan. I ett antal artiklar i fackpressen har hon pekat på förväxlingsrisker som finns mellan olika läkemedel på grund av deras likheter i namn eller förpackningar, förkortningar eller att de finns i många olika styrkor.

Hon hävdar också med stort eftertryck betydelsen av att det finns tid till eftertanke och till kritisk granskning för att farmacevtens verksamhet ska kunna utföras på ett patientsäkert sätt.

Den gedigna och den breda kompetens som AnnSofie Fyhr har inom området läkemedel och patientsäkerhet har gjort henne till en respekterad samarbetspartner, till en sakkunnig man lyssnar till och till en efterfrågad föreläsare inom en rad olika områden inom hälso- och sjukvården.

AnnSofie Fyhr är en god representant för farmacevtkåren och har de positiva egenskaper som en i verklig mening framstående farmacevt och en god medarbetare i hälso- och sjukvården bör ha.

Kontakt: Cecilia Bernsten, förbundsordförande, 0709-39 99 02.

Malin Schiratzki
Informationsansvarig