Motorhistoriska Riksförbundet

Årets finalister i Kultur på väg - Motorhistoriska Dagen 6 juni 2014

Pressmeddelande   •   Jun 02, 2014 13:25 CEST

Norrköpings Veteranbilklubb vann Kultur på väg 2013. Foto: Göran Schüsseleder, MHRF

På nationaldagen är det åter dags för Motorhistoriska Dagen och tävlingen Kultur på väg med ett 100-tal evenemang. Den 6 juni kommer en jury att besöka fem av dessa och får ta del av fantastiska fordonsutställningar, en klassisk fordonsparad, ett viktigt rally och en spännande kulturutflykt. Vinnande evenemang utses till årets Kultur på väg.

Fredagen den 6 juni, på Sveriges nationaldag, firas åter Motorhistoriska Dagen. Runt om i landet kommer ovanligt många historiska fordon att synas på vägarna i samband med alla evenemang. Fem av dessa är finalister i årets Kultur på väg.

För att synliggöra kulturarvet bjuder Motorhistoriska Riksförbundet årligen in anslutna klubbar, andra föreningar, kommersiella arrangörer, museer med flera att fira genom att arrangera exempelvis träffar, utflykter eller utställningar med historiska fordon. På så sätt skapas en manifestation för det fordonshistoriska kulturarvet.

– Våra 175 klubbar, bestående av över 96 000 medlemmar, står för mycket av nationaldagens extra glans genom att hålla ett rikstäckande öppet hus till det rullande museum som drivs året om helt utan statliga och kommunala bidrag, säger Jan Tägt, generalsekreterare för Motorhistoriska Riksförbundet. Passa på att njuta av både vårt kulturhistoriska arv och vår svenska, internationellt erkänt skickliga, hantverkstradition som dessa entusiaster håller vid liv!

Ett hundratal evenemang väntas arrangeras runt om i landet, varav de flesta hittas på www.mhrf.se/6juni där man även kan läsa mer om Motorhistoriska Dagen och tävlingen Kultur på väg.

Tävlingen Kultur på väg arrangeras av Motorhistoriska Riksförbundet och tidningen Nostalgia Magazine som utser bästa evenemang under Motorhistoriska Dagen. Årets fem finalister presenteras nedan:

Kontakt och mer information

Catrine Wallheim, MHRF:s kanslisekreterare, tfn: 08-30 28 01, kansli@mhrf.se

Saleby bygdegård
Lilla Hjulafton

I år firar Lilla Hjulafton i Saleby 5 år. Utställning av fordon, där allt med hjul är välkommet. Roliga aktiviteter för såväl stora som små. Mannekänguppvisning med 50- och 60-talskläder. Kl. 11-14.
Kontakt: Håkan Larsson, 0510-530 300

Silver Road Cruisers Arvidsjaur
Arvidsjaur Bil- och mc-träff 2014

Fordonsträff med musikunderhållning samt aktiviteter för barnen i form av fiskedamm, kolvkastning, teckningstävling m.m. Kl. 10-15.
Kontakt: Inga-Lill Lindkvist, 070-585 93 31

Classic Mc Moped Club
CMMC kör för Världens Barn/Motorhistoriska Dagen

Både mc (rally på 100 km) och moped (rally på 30 km) är välkomna. Start från Bil och Mc i Staffanstorp mellan kl. 10 och 12. Startavgiften 50 kr går oavkortat till Världens Barn.
Kontakt: Johan Svensson, 070-553 29 06

Hedemora Old Town Cruisers
Motorhistoriska Dagen

Motorhistoriska Dagen firas med en veteranfordonsparad. Paraden avgår 14:00 och blir blandad med alla slags gamla fordon. Återsamling efter paraden på Motorstadion där man kan titta på SMK:s uppvisningar.
Kontakt: Aina Eriksson, 0225-141 91

Arvika Fordonsmuseum
Motorhistoriska Dagen

Samling vid Fordonsmuseet kl. 12 och därefter går färden till Rackstadmuséet där det blir förhandsvisning av Ulf Wahlberg-utställningen ”Bilgalen”. Utflykten fortsätter till Gunnarskogs kyrka där det blir guidning och förtäring. Samarrangemang med Svenska Kyrkan och Rackstadmuséet. Öppet för fordon 30 år och äldre.
Kontaktperson: Arvika Fordonsmuseum/Kenth Ekberg, 0570-803 90

Kontakt och mer information
Catrine Wallheim, MHRF:s kanslisekreterare, tfn: 08-30 28 01,
kansli@mhrf.se

För gårdagens fordon på morgondagens vägar
Motorhistoriska Riksförbundet företräder den fordonshistoriska rörelsen i Sverige och arbetar med bevakning av politiska frågor, kontakter med myndigheter och organisationer samt rådgivning och information. MHRF engagerar 100 000 medlemmar i 200 klubbar för målet att vårt fordonshistoriska kulturarv kan brukas, bevaras och utvecklas.