L&L Röhlander AB

ÅRETS FÖRELÄSARE TIPSAR – 10 SÄTT ATT FÅ MEST UT AV DINA TALARPENGAR

Pressmeddelande   •   Jan 08, 2010 21:46 CET

Nytt år och dags att planera inför 2010 års konferenser. Kanske är det dags att ta in en inspirerande föreläsare eller expert utifrån för att liva upp arrangemanget? Här tipsar Årets föreläsare 2009 Olof Röhlander om hur ni hittar rätt talare och får ut mest av konferensen.

Trots 2009 års lågkonjunktur har vissa föreläsare haft mer att göra än någonsin. En av dem är Olof Röhlander, inspiratör och mental styrketränare och nyligen utnämnd till Årets Föreläsare av SAJ Förmedlingsbyrå, Olof gjorde hösten 2009 hela 70 talaruppdrag. Ett av dessa var för Riksbanken, som anlitade Olof för sin höstkonferens.
-I lågkonjunktur ökar kundens krav och förväntningar på att investeringen i en extern föreläsare ska hålla högsta klass, hävdar Olof Röhlander.

Det finns idag ett närmast oändligt utbud av föreläsare att välja mellan och konkurrensen har hårdnat.

-Med tanke på utbudet av föreläsare idag blir det svårt för kunden att veta vem de ska välja, säger Olof Röhlander.

Här tipsar Årets Föreläsare Olof Röhlander om vad du bör tänka på när du ska boka en talare.

10 tips när du ska boka föreläsare och få en lyckad konferens
1. Kom ihåg att boka rätt talare för rätt önskemål. Vill ni ha er favorittalare så är ett bra tips att kontakta föreläsaren innan ni satt datumet för konferensen så att ni hittar ett gemensamt datum.
2. Lägg hellre lite mer pengar på att ha en bra lokal än att spara in på det och sen ha en lokal där föreläsaren inte syns och hörs och där publiken sitter obekvämt.
3. Vet ni inte vem ni ska ha, kontakta en talarförmedling alternativt sök på webben. Kanske har någon på företaget hört eller läst om någon bra föreläsare det senaste?
4. Du får det du betalar för, men det är inte alltid som de bäst betalda är de bästa föreläsarna för er konferens. Förvänta dig en rabatt om uppdraget gäller mer än ett tillfälle.
5. Se till att du får ett telefonmöte alternativt fysiskt möte med kunden i god tid innan konferensen. Se till att du får veta hur föreläsaren vill bli presenterad och hur de vill ha lokalen uppbyggd rent tekniskt.
6. Ställ krav på när du förväntar dig att föreläsaren ska vara på plats. Vill du att han/hon stannar på lunch så berätta det redan innan så vet föreläsaren om det och kan planera in det som en del i uppdraget. Du vill inte få dit en stressad föreläsare som bara ser det här som ännu ett uppdrag och sticker så fort det är klart.
7. Var tydlig med föreläsaren om varför ni ordnar den här konferensen och vilka som kommer att sitta i publiken. Berätta om era tankar och önskemål om vad ni förväntar dig av talaren så att föreläsaren vet vad som gör uppdraget lyckat. Dela gärna med er av era värderingar och mål som föreläsaren kan knyta an till i sitt anförande. Ge föreläsaren en hint om att du vill att han/hon ska vara påläst om både företaget, branschen, omvärlden och specifika saker som gäller er nuvarande situation. Vad skulle göra er toppennöjda?
8. Gå igenom med föreläsaren om kostnader för resa och eventuellt uppehälle redan innan så det inte blir några missförstånd efteråt.
9. Tänk till på när i konferensen ni vill att föreläsaren ska komma in. Vill ni ha en flygande start eller ska man gå hem med en go känsla efteråt? Ska ni ha en workshop efter lunch kan det vara bra att föreläsaren kör sitt pass innan lunch då alla har innehållet färskt i minnet.
10. Många i publiken missar att ta anteckningar. Antingen ser ni till att alla får veta att de förväntas anteckna eller så hör med föreläsaren om de har något material att ge ut till deltagarna som kan fungera som påminnelse eller dokumentation.

7 vanliga misstag
1. Använd inte föreläsaren till att säga det obekväma som cheferna inte vågar säga. Det blir bara ihåligt och skapar dåliga förutsättningar för talaren att få förtroende från publiken.
2. Förvänta er inte att en föreläsare som ska motivera personalen ska kunna skräddarsy sitt upplägg helt efter er. Det behövs inga timslånga genomgångar av företaget i förväg utan få med det som är relevant för talarens uppdrag.
3. ”Vi vill ha en kändis”. Gå inte bara på hur känd talaren är. Det finns många duktiga föreläsare som inte allmänheten känner igen som kan vara bättre lämpad till konferensen än någon som kanske är mer känd.
4. Det är inte alltid det blir bättre eller att ni får ut mer av föreläsaren för att du ber dem prata länge eller för att fylla ut tiden eller programmet. Är syftet att skapa energi och motivation kan det ofta uppnås lika bra eller bättre på 90 minuter som att köra i tre timmar.
5. För snävt program. Har ni investerat pengar i en föreläsare så ge dem alla förutsättningar att göra ett bra jobb. Många behöver tid både före och efter för att kunna rigga lokalen och publiken behöver pauser. Det är lätt att glömma detta och ha ett för snävt tidsprogram, tänk på att tiden så gott som alltid körs över och låter ni det gå ut över föreläsarens tid på scenen ger det sämre förutsättningar för att få bra return of investment.
6. Hemlig talare. Att inte gå ut i programmet vem föreläsaren är kan vara en strålande idé om det är en känd person som kommer. Är det en okänd föreläsare för dem som ska lyssna kan det dock ge motsatt effekt, att ingen riktigt lyssnar i början om de inte vet vad den personen har gjort och varför den är där.
7. ”Hon får presentera sig själv.” Det är lätt att säga så för att själv slippa säga fel, men det ger oftast bättre effekt om föreläsaren snackas upp innan av någon annan än att själv behöva säga vad han eller hon har gjort som rättfärdigar dem att stå på scenen och prata.

Faktaruta
Namn: Olof Röhlander
Yrke: Inspiratör, mental styrketränare, föreläsare
Aktuell: Utnämnd till Årets Föreläsare av SAJ Förmedlingsbyrå. Kommer i höst med boken Det blir alltid som man tänkt sig via Forum Förlag
Pratar om: hantera förändringar, se möjligheter, skapa tändande mål och att träna upp sin mentala styrka.
Hemsida: www.upphopp.se

Olof Röhlander
Licensierad mental tränare - mental styrketränare
....................