Väsby Konsthall

Årets förening 2018 i Upplands Väsby

Pressmeddelande   •   Maj 15, 2019 23:56 CEST

Väsby Konsthalls Vänner har utsetts till Årets förening 2018!

"Till de eldsjälar som under många år med ständigt nya initiativ breddat synen på konstupplevelser i vår vardag. Utställningsutbudet är varierat och erbjuder en stor bredd och hög kvalitet. Utställningarna lockar konstnärer från såväl hela Sverige som från våra grannländer. Det sker även en positiv utveckling av att alltmer involvera konstnärer bland våra nysvenskar som bidrar med en utvecklad syn på konstupplevelser".

Tack för utmärkelsen                                                                                                                    Väsby Konsthalls Vänner tackar de Väsbybor som nominerade, och Kultur o Fritidsnämnden, som beslutade att utse en kulturell ideell grupp bland alla idrottsdito. Vi är stolta över utmärkelsen ”Årets förening 2018” och ska fortsätta arbeta för att sprida kultur till Väsbyborna från Konsthallen på Optimusvägen 12B. Vi håller fast vid fria entréer och nya utställningar var fjärde vecka. Väsby Konsthall har ett gott anseende även utanför storstadsregionen och till salongerna kommer bilder/bidrag från hela Sverige och även från grannländerna så vi är väl kända. År 2020 firar vi 25-årsjubileum så det känns extra glädjande att erhålla utmärkelsen nu. Optimusfabrikens lokaler är hjärtat och själen i verksamheten och det är där vi vill fortsätta verka så länge det finns konstnärer och en intresserad publik. I motiveringen benämns vi som eldsjälar som under många år med ständigt nya initiativ breddat synen på konstupplevelse i vår vardag. Det är precis vad vi önskar göra, även i fortsättningen!                                                                                                             VKV-styrelsen genom Anders Skarin

www.vasbykonsthall.com

www.upplandsvasby.se

Styrelsen för Väsby Konsthalls Vänner, from 2019: Övre raden fr vänster Anders Skarin, ordförande, Pia Turstam, Weikko Kuuzela, Ann-Sofie Hammarström Östergren, Åsa Bjurberg Gartz, Kristina Ahrén Sörensen, Elisabet Åkerman Lindblom, Siv Lantz, nedre raden fr vä Tove Friis-Christensen och Ingrid Bergquist. Saknas på bilden gör Kristina Rosberg. Tre styrelsemedlemmar och eldsjälar Gunnar Berg, Tuula Vuorinen och Kjell Lönberg, avgick vid årsmötet 2019, efter mångårigt engagemang och arbete i föreningen.

Väsby Konsthall grundades 1995 av Ricardo Donoso, drivs sedan 2003, ideellt med kommunalt stöd, av föreningen Väsby Konsthalls Vänner. Konsthallen, 300 m2 fördelade på två salar, ligger högst upp i den gamla Optimusfabriken (1908) i Upplands Väsby, mittemellan Stockholm och Uppsala. Konsthallen har 8-10 vernissager med ca 15 utställningar/år. Två jurybedömda salonger årligen, Akvarellsalong på våren och en höst-/vintersalong. I samband med Akvarellsalongen utdelas ett stipendium till en alt. två av de deltagande konstnärerna. Utöver utställningsverksamheten hålls föredrag, workshops, visningar även musik och poesi. Öppet ons-tors 12-17, fre-sön 12-16. FRI(villig) entré.

Kontakt Monika Patz-Strömstedt 08-59094850, info@vasbykonsthall.com , www.vasbykonsthall.com