Nulink - Linköpings näringslivsbolag

Årets företagare i Linköping 2011 utsedd

Pressmeddelande   •   Jun 14, 2011 20:51 CEST

Cristina De Amaral från företaget Advertising Space, så heter Årets Företagare i Linköping 2011. Det var Kommunstyrelsens ordförande Paul Lindvall som tillsammans med Företagarna Linköpings ordförande Rolf Eklund som under tisdagseftermiddagen delade ut det prestigefyllda priset.

Christina kom till Sverige och Stockholm från Portugal när hon var i mitten av tonåren. I Portugal uppfostrades hon av sin pappa, farmor och farfar. I Stockholm väntade hennes mamma och hon har inte lämnat Sverige sedan dess. Här har hon utbildat sig och arbetade länge inom företaget Swedish Match innan hennes karriär som egen företagare inleddes.

Vid sidan om sitt eget företagande utnämndes Cristina 2007 och omvaldes 2010 till en av ambassadörerna för kvinnors företagande, vilka arbetar på volontärbasis. Syftet är att inspirera andra kvinnor att starta eget företag genom att dela med sig av egna erfarenheter

Idag prisas Cristina De Amaral för sitt eget entreprenörskap

- Jag är glad och mycket stolt, säger Cristina De Amaral. Jag lever efter mitt motto” Allt att vinna inget att förlora”. Jag drivs av att se andra människor utvecklas, lyckas och integreras. Detta ger mig ytterligare kraft att tro på mig själv och mitt företagande.

Advertising Space AB arbetar med företagsreklamprodukter som tändsticksaskar, tändare och pennor m.m. Företaget är ett aktiebolag och startades 2006.

- Vi från Linköpings kommun önskar Cristina all lycka i framtiden, säger Paul Lindvall Kommunstyrelsens ordförande och Helena Thun Företagarlots NuLink. Cristina är en mycket värdig vinnare som inte bara är duktig i sitt entreprenörskap och företagande utan även tar ett stort ansvar socialt ansvar.  Utöver sitt eget företagande är Cristina drivande i SINEC, kosmopolit och ambassadör för kvinnors företagande och vi är stolta och glada över att ha en sådan eldsjäl till företagare här i Linköping.

- Cristina har visat att inget är omöjligt i Sverige, säger Rolf Eklund Företagarna Linköping. Hon kom till Sverige från Portugal som femtonåring. Skaffade sig utbildning som marknadsekonom och pedagog. Hon bedriver nu sitt eget företag och kan samtidigt vara en god mor till sina två barn, dels tack vare att hon styr sin egen tid. Cristina har visat att det går att göra det omöjliga möjligt, från portugisiska som modersmål till svensk företagsledare med lysande resultat.

Årets Företagare i Linköping
Priset delas årligen ut av Linköpings kommun/NuLink i samarbete med organisationen Företagarna Linköping. Priset är tänkt att fungera tillväxtfrämjande och som en källa till inspiration för andra företagare.

För att bli nominerad till utmärkelsen Årets Företagare ska nedan kriterier uppfyllas. Företagaren ska:

• Äga företaget
  • Aktivt driva företaget
  • Ha företaget som sin huvudsakliga sysselsättning
  • Genom gott ledarskap vara en god förebild och ambassadör för företagare
  • Visa prov på att vara extra kreativ och företagsam på ett sätt som bör premieras
  • Ha god lönsamhet
  • Inte ha några betalningsanmärkningar

Cristina de Amaral
Tfn: 070-738 12 15, alt. 013 14 34 54

Helena Thun, NuLink AB
Tfn: 013-33 66 15

Rolf Eklund, Företagarna Linköping
Tfn: 070-400 62 62

____________________________________________________________________________________

Linköping, med drygt 145 000 invånare, är en av Sveriges mest expansiva kommuner. Näringslivsutveckling i Linköping AB, NuLink, verkar för en stark tillväxt av stadens näringsliv genom service inom entreprenörsskap, branschutveckling och företagslotsning. Företaget, som är ett helägt dotterbolag till Stadshus AB, bildades 2007 och har sitt ursprung i kommunens tidigare näringslivskontor.
www.nulink.se