Rockparty / Hultsfredsfestivalen

ÅRETS FÖRSTA BANDSLÄPP!

Pressmeddelande   •   Jan 26, 2010 10:28 CET

Årets första bandsläpp till Hultsfred X – den 25:e Hultsfredsfestivalen – innehåller hypade, dansanta debutanter, Göteborgspop, svensk soul, Portlandindie samt lite rock och punk. Totalt släpps tio nya artister i dag.   I år byggs Hultsfredsfestivalen från grunden. Årets första bandsläpp fokuserar på de mindre scenerna. Bland utropstecknen märks de två hypade debutanterna Make The Girl Dance från Frankrike och brittiska Fenech-Soler. Bägge dessa rör sig inom den dansantare delen av musikvärlden.   Nyligen belönades Fibes, Oh Fibes! med en Grammis för Årets Pop. Nu är både dom och deras soulkollega Veronica Maggio klara för Hultsfred X. Fibes, Oh Fibes! får även sällskap på festivalen av ytterligare tre akter från Göteborg, nämligen Hästpojken, Joel Alme samt Daniel Gilbert.   För dom som gillar lite tyngre tongångar har det snart debuterande högenergirockbandet Royal Republic samt punkfavoriterna Sista Sekunden bokats. Och som grädde på dagens bandsläpp återfinns YACHT – den superfina duon, som varit med och byggt upp Portlands rykte som USA:s Mecka för alla indiefantaster.

DAGENS BANDSLÄPP:

HÄSTPOJKEN [S]
FIBES, OH FIBES! [S]
VERONICA MAGGIO [S]
MAKE THE GIRL DANCE [FR]
JOEL ALME [S]
YACHT [US]
SISTA SEKUNDEN [S]
DANIEL GILBERT [S]
FENECH-SOLER [UK]
ROYAL REPUBLIC [S]

SEN TIDIGARE KLARA ARTISTER:

KENT [S]
MASKINEN [S]
FAMILJEN [S]
SHOUT OUT LOUDS [S]

HULTSFRED X = 7-8-9 juli För ytterligare information och pressbilder vänligen kontakta:
Håkan Durmér, tel: 0708-157727, e-post: hd@rockparty.se.