Certina Sverige

Årets första nyhet!

Pressmeddelande   •   Mar 20, 2015 08:30 CET

Nya DS Eagle automatiska kronograf har skapats för att motsvara kraven från de mest krävande klockentusiasterna och drar definitivt blickarna till sig. Bakom en bred urtavla och alla de rätta PVD-accenterna håller en automatisk, schweizisk rörelse av hög kvalitet tiden med enastående pålitlighet. DS Eagles skruvmonterade delar ger uret en oemotståndligt sportig design samtidigt som uret är väl skyddat. PVD i rosa guld, svart och rostfritt eller helsvart – DS Eagle har en given plats i varje klocksamling.

Blicken dras omedelbart till DS Eaglekronografens kompromisslösa karaktär och den stora, uttrycksfulla boetten på 46 mm diameter med borstat/polerat PVD-skikt i rosa guld. Skruvarna sätter en sportig prägel och ger den svarta, kontrasterande infattningen en känsla av rytm. De tillför också stil och funktion till skyddet för kronan, armbandets länkar och den genomskinliga boettbaksidan vars yta är utrustad med en stor CERTINA-symbol i form av en stiliserad sköldpadda mot en bakgrund av glas, vilket gör att klockälskare kan njuta av den fina funktionen hos den högkvalitativa, automatiska ETA-rörelsen.

En mönstrad svart urtavla och framträdande, kraftfulla delar, kronografräknare med färgade kanter och breda, stiliserade visare för timmar och minuter bidrar till designens originalitet och gör det lättare att läsa av tiden både tydligt och mycket exakt genom safirglaset, som är antireflexbehandlat på båda sidorna. Takymeterskalan är placerad längs en vinklad ytterkant runt urtavlan för bästa avläsning. För att förbättra läsbarheten ytterligare, även i ljussvaga förhållanden, har en generös mängd Superluminova applicerats på den rektangulära indexeringen och visarna för timmar och minuter. Två huvudmodeller har ett vackert PVD-skikt i rosa guld över boettens huvudområden, kronan, knapparna, visarna för timmar, minuter och liten sekund, samt på indexeringen och olika monteringsskruvar, och står i stark kontrast till den svarta infattningen, skyddet för kronan och armbandet av gummi.

DS Eagle Chrono erbjuder fullständiga kronograffunktioner genom de tre färgade visarna, i rött eller grönt beroende på vald modell, över två räknare för 6 timmar och 30 minuter samt genom den centrala sekundvisaren och ett datumfönster som är praktiskt placerat vid siffran 3. Matchande färgdetaljer används på de fyra visarna samt på stiftet till den skruvmonterade kronan. Bokstäverna “DS” på kronans topp påminner om att DS Eagle är konstruerad med hjälp av det pålitliga och välkända CERTINA DS-konceptet för att garantera maximalt skydd av dess livsviktiga komponenter. Uret är vattentätt upp till ett tryck på 20 bar (200 m) Armbandet av svart gummi med kontur och prägling hålls på plats av fyra PVD-bestrukna svarta skruvar på varje sida och knäpps med ett stort och pålitligt hålspänne.

Andra versioner av DS Eagle finns tillgängliga, inklusive en modell i svart och borstat/polerat naturligt rostfritt stål, eller en helsvart version med eleganta gröna kronografvisare, och grön detalj på kronan och den lilla visaren.

Tekniska data

Rörelser/Funktioner:

Rörelser: Tillverkad i Schweiz, ETA C01.211 automatisk kronograf Timmar, minuter, liten sekunder, datum. Kronograf för 6 timmar, 30 minuter med 60 sekunder central sekundvisare.

Boett:

Borstat/polerat rostfritt stål 316L med PVD-skikt i rosa guld

46 mm diameter

Skruvmonterad infattning med svart PVD-skikt

Skruvmonterad genomskinlig boett med stiliserad sköldpaddslogotyp

Vattentäthet:

Vattentät upp till ett tryck på 20 bar (200 m)

Urtavla:

Skruvmonterad krona med rödkantat stift, skruvmonterat skydd för kronan

Armband:

Svart gummi med kontur och prägling,

fäst i boetten med skruvar med svart PVD-skikt,

stort hålspänne

Specificitet:

DS (Double Security; dubbel säkerhet)

Referenser:

C023.727.37.051.00 – PVD i svart/rosa guld

C023.727.27.051.00 – Stål/PVD i svart

C023.727.17.051.00 – Helt, svart PVD-skikt

Pålitlighet, precision och innovation har varit grundstenar för Certinas produktfilosofi sedan 1888 när företaget grundades av bröderna Kurth. 1959 utvecklade Certina det omtalade Double Security (DS) konceptet för att ge klockorna exceptionell motståndskraft och vattentålighet. Sedan länge har märket haft starka bindningar till actionsport och till motorsport i synnerhet. Certina har samarbetat med och sponsrat kända idrottspersonligheter och särskilt personligheter inom motorsport. Listan på framgångsrika motorhjältar som samarbetat med Certina kan göras lång med namn som Mike Doohan, Alex Crivillé, Petter Solberg, Sete Gibernau, Thomas Lüthi, Robert Kubica och dessutom med boxningslegenden Muhammad Ali. Sedan 2005 har Certina varit Officiell Partner till Sauber F1 Team och sedan 2013 som officiell tidtagare för FIA WRC World Rally Championship. Certina är en del av Swatch Group, världens största klocktillverkare, och är världsledande i sitt segment för sportklockor mellan 2000 SEK och 12 000 SEK. Certina finns idag representerat i mer än 60 länder.