Sparbanken Öresund AB

Årets första utdelning gick till allt från barn- och ungdomsidrott till näringsliv i västra Skåne

Pressmeddelande   •   Aug 13, 2013 09:49 CEST

Lund 2013-08-13 – Nu är årets första utdelning från Sparbanksstiftelsen Öresund avslutad och totalt fick 60 projekt dela på 7 miljoner kronor. Som vanligt var det stor bredd och mångfald bland projekten, vilket är helt i linje med stiftelsens stadgar. Bland bidragsmottagarna finns bland annat Nattvandrarna Södra Sandby, Skånes Basketbollförbund, Skånska Operan, Ideon och Lunds universitet.

Tillsammans skapar vi värden

Det är genom avkastningen på stiftelsens förmögenhet, vilken har byggts upp sedan Sparbanken i Lund grundades 1833, som stiftelsen kan dela ut bidrag till olika projekt som bidrar till regionens utveckling. Genom bidragen skapar vi värden för människor som lever och verkar i vår region.

– Vi fick många intressanta ansökningar även denna gång och det var ett digert arbete för styrelsen att välja ut de bidrag som slutligen får pengar till sina projekt, säger Lars-Olof Svensson, VD på Sparbanksstiftelsen Öresund.

Ett av projekten som får bidrag från stiftelsen är Fotboll mot rasism.

– Bidraget från Sparbanksstiftelsen Öresund är viktigt för vårt arbete att lära ungdomar att respektera varandras olikheter, både på och utanför planen, berättar Staffan Tapper som representerar Malmö FF och projektet Fotboll mot rasism.

Bidrag lämnas i regel till verksamheter som sker i projektform där projektet är väl definierat. Både fysiska och juridiska personer kan söka bidrag från stiftelsen.

Stöd från stiftelsen ges framför allt till verksamheter som av allmänheten uppfattas som samhällsnyttiga och utvecklande.

För mer information, vänligen kontakta:

Lars-Olof Svensson VD, Telefon 046-16 77 00, info@sparbanksstiftelsenoresund.se,

www.sparbanksstiftelsenoresund.se

Samtliga bidragsmottagare

Barn till ensamma mammor, Fryshuset Malmö Big brother, en ny projektidé inom Barn till ensamma mammor Malmö, med syftet att ge killar i åldern 10-15 år manliga förebilder.

Bergaskolan i Eslöv Stipendier

Club 75 Projekt SPF Club 75 i Kävlinge mot år 2020, Gästföreläsare.

Eklund & Andersson AB NOA-festivalen (Näset Open Air) – Skandinaviens enda strandfestival

Ekonomisk förening Ökända musikfestival på Ven Ökända musikfestival på Ven, 15-17 augusti. Festivalen för ett gynnsamt kulturliv på Ven och i Landskrona kommun med ungdomar och närproducerat i fokus.

Eslöfs Museiförening Inköp av Audio-guide

Eslövs Brukshundklubb Utveckling av Eslövs Brukshundklubb genom bl a inköp av balanshinder.

Friidrottsklubben Malmö 4H En väg in i Sverige genom föreningslivet för främst ensamkommande flyktingbarn.

Friluftsfrämjandet Lund En 800 meter lång Mullestig genom tät skog på små stigar erbjuder barnen att i fantasi och verklighet få möta naturen.

Föreningen Expressteatern "Vinter – en mimberättelse för alla åldrar". Ett projekt om gemenskap mellan åldrar och kulturer.

Föreningen Idrott För Handikappade Inkludering av personer med funktionsnedsättning vid Malmöfestivalen 2013 genom en handikappidrottsplan.

Genarps Byalag Genarpsdagarna 2013. Kultur-, näringslivs- och föreningsdagar.

Goda livet på landet - Söderslätt & Sydkusten Samarbetet Goda livet på landet – Söderslätt & Sydkusten, bidrag till gemensamma profileringsflaggor.

Heleneholms Idrottsförening Material till Sommarskolor i Friidrott
Idala IF Bordtennisbord i Veberöd.

Ideon AB Sveriges Innovationsriksdag 2013 samt Ideons 30-årsjubileum.

IF Lödde Sparbanken Öresunds läktare, ny fotbollsläktare under tak.

Katedralskolan i Lund Stipendier

KFUM IA Lundagård Renovering av klubbstugan i Jularp.

Konstföreningen Aura Konstkväll Lund 2013

Kulturkvadranten i Dalby ideell förening Dalby kloster – föremål och människor. Utställning om hur livet var i Dalby på medeltiden.

Limhamns Fottbollsförening Material, resor med mera till barn- och ungdomsverksamheten.

Lions Club Eslöv Lions Kulturnatt i Eslöv

LOBAS Basket LOBAS Sommarläger 2013. Basketaktiviteter för barn födda 2001–2006.

Lund Business Incubator AB Ibisco™ – 2.0 , vidareutveckling av tidigare program avseende försäljning.

Lunds universitet Innovation in Mind, ett arrangemang med gränsöverskridande aktiviteter längs med Lunds Kunskapsstråk. Unika installationer i Lundagård.

Lunds universitet Stipendier för studenter från icke EES-länder.

LURacing Projektarbete vid Lunds Tekniska Högskola, med målet att från grunden konstruera, bygga och tävla med en racingbil.

Lödde Kanotklubb Inköp av två nya K2-tvåmanskanoter.

Malmö Boxningsklubb BRYT 2013, engagera barn från Rosengård.

Malmö FBC Inköp av matchklocka.

Malmö FF Fotboll mot rasism, för allas trygghet och lika värde.

Miljöbron Skåne Miljöbron förmedlar projekt där studenter hjälper företag att förbättra sitt miljö- och hållbarhetsarbete, som en länk mellan näringsliv och akademi.

Nattvandrarna Södra Sandby Cyklar till nattvandrarna i Södra Sandby.

NyföretagarCentrum Öresund ideell förening Projektet syftar till att öka integrationen genom att utbilda "Öresundsrådgivare" för företagare i tät samverkan med bland annat Øresunddirekt.

Palmfestivalen Palmfestivalens Barnfestival i Trelleborg.

Polhemskolan i Lund Stipendier

Riksföreningen Anorexi/bulimi-kontakt Malmö I workshopen Body Talk får sjätteklassare verktyg för att stärka sin självkänsla, med målet att minska risken för att utveckla ätstörningar.

Rädda Barnen Distrikt Malmö Barn till Hav och Skog 2013. Arrangera utflykter för barn under sommaren.

Sandby Judoklubb Sandby Sport Camp. Skapa en meningsfull sysselsättning för barn 7-12 år under veckaorna 25-26.

Siman Kunskaps- och Idrottsförening Fotboll för pojkar 10-13 år, för integration i Seved.

Sjöräddningssällskapet - Ny räddningsbåt till Barsebäcksh Hamn.

Skånes Basketbollförbund Helaskåne – marknadsföring av basket bland skolorna i Skåne.

Skånska Operan Jubileumskonsert på Malmö Konserthus.

Spontankören Sångarglädje som får livet att lyfta – konsertserie mm.

Spyken i Lund Stipendier

Staffan Björklunds Teater Pegasusfest i Teaterträdgården i Hög med gästspel av Teater Micropodium från Budapest.

Staffanstorps Bangolfklubb Byte av filt på banorna i Staffanstorp.

Stifelsen Henrik Superman (barncancerstiftelse) Bussresa för cancersjuka barn och deras familjer till Astrid Lindgrens värld.

SV-Konstförening-Konstnärsgillet Söderslätt Jubileumsutställning-KGS 35 år

Thomanders Jul i Lund Aktiviteter med klassiskt julfirande från slutet av 1800-talet under helgerna i december.

Trelleborg HBK Elit Damer på frammarsch. Öka intresset för damhandbollen i Trelleborg bland spelare, publik och näringsliv.

Trelleborgs FF Skolan och Vi. Att få elever att förstå och respektera varandra i grupp.

Trelleborgs Föreningsråd Utmärkelser för förtjänta i Trelleborgs föreningsliv samt spridning av fördelarna med ungas deltagande i föreningslivet.

Uppstart Landskrona under bildande Forum för att skapa nya arbetstillfällen och underlätta för innovationer.

Vagaband Musikproduktion HB "Alla kan göra nåt " Energi för stora och små. En klimatsmart musikföreställning på tio olika platser.

Venture Cup Syd Världens största affärsplanstävling, Venture Cup.

Victoriaskolan i Lund Stipendier

Vipeholmskolan i Lund Stipendier

Örestads GK Anläggning av två handikapparkeringar vid klubbhuset.

Sparbanksstiftelsen Öresund ska främja sparsamhet genom att, som aktieägare i Sparbanken Öresund, i möjligaste mån verka för att den svenska sparbanksrörelsens grundläggande idéer och värderingar bevaras och utvecklas.

Stiftelsen har också till uppgift att, genom avkastningen på sin förmögenhet, dela ut bidrag till fysiska eller juridiska personer i syfte att främja näringsliv, barn och ungdom, infrastruktur, forskning, utbildning, idrott eller kultur företrädesvis i sydvästra och mellersta Skåne.