Årets första valdebatt mellan de politiska ungdomsförbunden

Pressmeddelande   •   Jan 28, 2010 11:46 CET

Många spår att ungdomars situation kommer att stå i fokus i höstens val och antalet förstagångsväljare är rekordstort. Upplagt alltså för ett val som mycket väl kan komma att avgöras av den unga generationen. På måndag den 1 februari har du som journalist chansen att ta temperaturen på var de politiska ungdomsförbunden står i de frågor som rör ungdomars situation inom områdena jobb, pengar, utbildning och bostäder. I Södra Latins Gymnasiums aula i Stockholm samlas då för första gången i år de sju riksordförandena för att inför ett antal hundra förstagångsväljare debattera de frågor som engagerar deras generation. Efter debatten ges tillfälle till intervjuer med ungdomspolitikerna. SVT spelar också in debatten för att sända den på onsdag den 3 februari kl 13.00.

Debattdeltagare:

Niklas Wykman – MUF

Adam Cwejman - LUF

Charlie Weimers - KDU

Magnus Andersson - CUF

Jytte Guteland - SSU

Ida Gabrielsson – Ung Vänster

Jakop Dalunde – Grön Ungdom

Moderator: PM Nilsson från debattsajten Newsmill

Plats: Aulan på Södra Latins Gymnasium, Skaraborgsgatan 14, T-bana Slussen, ingång från skolgården genom stora porten.

Tid: Måndagen den 1 februari kl 14.30-16.00

För att komma få tillträde till aulan under debatten måste du ackreditera dig genom att mejla till debattsamordnaren Uje Brandelius (uje.brandelius@riksdagen.se)

Arrangörer och initiativtagare till debatten är de rödgröna partierna.

Frågor: Uje Brandelius, pressekreterare Vänsterpartiet 070-557 23 93

Välkommen!