UPC Sverige AB

Årets folkfest i Stockholm: UPC huvudsponsor för Stockholm Marathon

Pressmeddelande   •   Jun 11, 2003 11:45 CEST

För tredje året i rad är UPC Sverige AB huvudsponsor för Stockholm Marathon. Inför starten på lördag den 14 juni har ett rekordstort antal löpare anmält sig – fler än 15 000. Aktiviteter och underhållning på stan ska se till att Marathon-tävlingen förblir Stockholms stora folkfest.

Stockholm Marathon blev för några år sedan utnämnt till världens bästa Marathon-lopp. I år arrangeras loppet för 25:e gången, och starten går kl. 14.00 på lördag den 14 juni. Då samlas mer än 15 000 löpare för att avverka den 42 195 meter långa distansen.

Eftersom UPC levererar underhållning till Stockholmarna är det naturligt att medverka till att "Maran" blir en folkfest för både löparna och publiken. På UPC Scenen vid Strömbron/Kungs-trädgården blir det uppträdanden av bl.a. Fame Factory deltagare för att hålla stämningen på topp. Vid scenområdet kan man även testa prova-på-sporter på UPC Arenan, t.ex. teknikfotboll, streetbasket och freesbee-styles.

– Jag är glad och stolt över att UPC medverkar i Stockholms stora folkfest. Eftersom Stockholm är hemmaplan för vår verksamhet är Stockholms Marathon ett särskilt lämpligt arrangemang att samverka med, säger Ulf Johansson VD för UPC Sverige AB, och själv deltagare i förra årets Marathon-tävling.

Varje år brukar cirka 125 000 åskådare följa Marathonloppet på Stockholms gator, och drygt 400 000 ser tävlingen på TV. I år är 15 118 löpare anmälda, varav 3 018 kvinnor. I startlistan finns 7 200 utländska löpare från 56 nationer representerade.

Sponsoravtalet med UPC Sverige ger Stockholms Marathon stora möjligheter att utveckla och förädla evenemanget, samtidigt som UPC kan använda löpartävlingen som kommunikationsplattform i sin marknadsföring.

Fakta om UPC:
UPC Sverige AB (www.upc.se) tillhandahåller bredbandstjänster till mer än 270 000 anslutna hushåll. Kunderna erbjuds höghastighets-Internet under varumärket "chello" samt kabel-TV tjänster – både analog kabelTV och digitalTV.

UPC, United Pan-Europe Communications N.V. (www.upccorp.com) är ett av Europas ledande bredbands- och kommunikationsföretag. Via bredbandsnätet levererar UPC TV, Internet och telefoni på ett flertal marknader i Europa.

UPC-aktien är noterad på Euronext Amsterdam Exchange ("UPC") och i USA på Over The Counter Bulletin Board ("UPCOY"). Företaget är majoritetsägt av UnitedGlobalCom, Inc. (Nasdaq: "UCOMA").

För ytterligare information:
Anders Ahlbeck