Bergkvist Publishing AB

Årets Gröna Pris 2019, här är nomineringarna

Pressmeddelande   •   Apr 25, 2019 11:29 CEST

För andra året i rad presenterar White Guide Green en guide som bedömer matbutiker ur ett hållbarhetsperspektiv. Totalt har närmare 300 butiker i Sverige testats, och i huvudkategorin Årets Hållbara Matbutik nomineras 30 stycken butiker.

I kategorin Årets Gröna Pris nomineras 10 butiker som på ett framstående sätt arbetar med marknadsföring och försäljning av frukt och grönt ur ett hållbarhetsperspektiv.

Följande matbutiker kommer att placera sig på plats 1–10 när priserna i White Guide Green delas ut vid en gala på Bonniers Konsthall i Stockholm den 12 juni 2019.

City Gross Jönköping, Jönköping

Coop Extra Falköping, Falköping

Hemköp Hornstull, Stockholm

Ica Kvantum Gränby, Uppsala

Ica Maxi Stormarknad Högskolan, Halmstad

Ica Maxi Stormarknad Umeå, Umeå

Ica Supermarket Stop, Täby

Lidl Kungsängen, Kungsängen

Lidl Nacka, Nacka

Stora Coop Danderyd, Danderyd

Juryn har bedömt hur butiken lyfter frukt och grönt i allmänhet och svenska mervärden i synnerhet. Såväl arbetet med produkter i säsong, ursprung och annan information sett i ett hållbarhetsperspektiv har bedömts.

För mer info:
Malin Komaiszko
Projektledare
malin@bergkvistpublishing.se
0730-225109

White Guide Green är ett samarbete mellan White Public AB och Bergkvist Publishing AB. Kriterierna för huvudkategorin Årets Hållbara Matbutik är framtagna tillsammans med Världsnaturfonden WWF och guiden genomförs med stöd av följande partners: KRAV, Scan, Sydgrönt, Skånemejerier, Oatly, Royal Greenland, Findus, Svenskmärkning och Pågen.