Wonderful Marketing of Sweden

Årets Hemvändare 2012 - Annika flyttade hem efter 20 år i Stockholm och blev Fru Smed

Pressmeddelande  •  2012-07-04 01:43 CEST

Den 14 juli 2012 blir det stor Hemvändarfest på Medan i Arvidsjaur, och detta för tredje gången! Årets tema är ”Den stora Klassfesten”. Gensvaret har varit enormt och flera klassträffar har bokat in sig och firar tillsammans sina 20-, 25- och 30-års jubileum sedan de gick ut Fridhemsskolan i Arvidsjaur. Lokala musiker, dansband och DJ förbereder sig för en kväll i den ljusa sommarnatten och det förväntas ca 500 besökare till festligheterna.

Annika Lundmark - Årets Hemvändare 2012

En av kvällens höjdpunkter är prisutdelningen av "Årets Hemvändare". Håkan Högling som flyttat tillbaka till Arvidsjaur efter 37 år i Stockholm fick ta emot priset i fjol.

I år glädjer vi oss åt att få meddela att Årets Hemvändare 2012 är vald och priset går till Annika Lundmark, silversmed och levnadskonstnär som bor i Rönnberg, ett par mil norr om Arvidsjaur.

Annika som flyttat tillbaka efter att ha bott i Stockholm i över 20 år, berättar att hon blev erbjuden arbete på Fortifikationsverket i Arvidsjaur då hon bestämde sig för att åter bli norrlänning. Men något jobb på "Fortis" blev det inte. Annika valde istället att följa sitt kall och startade eget företag för att satsa fullt ut på sin passion för silversmide. Numera är hon mest känd som FruSmed och skapar de vackraste ting med inspiration från skog och mark runt husknuten i Rönnberg.

Priset som Årets Hemvändare består av ett diplom samt fina gåvor som skänkts av glashantverkaren Uta Fransson/Arctic glas och designer och formgivareKarolina Furtenbach/Frau Furtenbach.

Grundaren av Hemvändarfesten
i Arvidsjaur Siv Thuresdotter berättar;

Mitt mål är att HemvändarFesten i Arvidsjaur skall bli en tradition som skall fortsätta många år framöver. Ett Hemvändararrangemang stärker banden till alla utflyttade och det är värdefullt att behålla kontakten med utflyttade ortsbor som vi bör betrakta som värdefulla ambassadörer.

Jag tycker samtidigt att vår Hemvändarfest är ett bra tillfälle att lyfta fram de som flyttar in till Arvidsjaur, det ger både glädje och framtidstro. Nomineringar till Årets Hemvändare har skickats in under våren och vi söker främst en person med rötter i bygden och som valt att återvända efter en längre tid på annan ort.

Förra årets fest gästades Arvidsjaur av besökare som kom från så avlägsna platser som både Hong Kong och USA. Och många av dessa hade inte besökt Arvidsjaur på de senaste 20 -30 åren.

- Vi hoppas att det blir likadant i år, och jag vet att många Arvidsjaurbor ser fram emot denna kväll som en årligen återkommande och kär tradition. Det kommer att bli många glada återseenden, det är jag säker på, avslutar Siv glatt.

För mer information:
kontakta Siv Thuresdotter, tel: 0702-919648 alt. mail: thuresdotter@gmail.com.

________________________________________________________________
Kort om HemvändarFesten i Arvidsjaur:

Arrangeras för tredje året i rad av Siv Thuresdotter, entreprenör och eventskapare. Lördag den 14 juli 2011, Medborgarhuset i Arvidsjaur, Norrbotten.
Start kl. 18.00 - middag och show på förköp 400 kr/person (ingår mat/show & dansentré)
Dans/disco - portarna öppnar för övriga kl. 22.00 - entré i luckan, 200 kr/person
(observera -  ingen dagsaktivitet i år)

Hemsida www.hemvandarfesten.se
HemvändarFestens Facebooksida

Kort om Siv Thuresdotter:
Webbentreprenör som även driver Inspirationsnätverket Qoola Qvinnor (www.qoolaqvinnor.se) med närmare 10 000 medlemmar. Nominerad till Stora Landpriset 2011. Nominerad till Årets Affärsnätverkare 2011.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom