Motormännen

Årets Hjulklapp till Trafikmagasinet

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2003 16:19 CET

Årets Hjulklapp 2003 tillfaller Trafikmagasinet, Sveriges Television, Falun. Utmärkelsens syfte är att lyfta fram insatser som gjorts och görs för trafiksäkerheten och bilkonsumentintresset.

Motormännens Riksförbund som står bakom Årets Hjulklapp säger i sin motivering:
"En sann TV-klassiker som alltid sett bilen, tekniken och trafiken från vardagsbilistens horisont. Trafikmagasinet lyckas förena seriös konsumentupplysning med gedigen TV-underhållning. Sveriges Television har i Trafikmagasinet ett konsumentjournalistiskt framgångskoncept som Sveriges bilister väntar en fortsättning på".

- Trafikmagasinet har konsumentupplyst generationer av bilägare och bilintresserade. Det är viktigt att publicservice-företaget Sveriges Television också fortsättningsvis erbjuder ett konsumentprogram om bilar och trafik. Det finns drygt 4 miljoner privatbilsägare i landet och bilkostnaden utgör hushållens näst högsta utgiftspost, säger Motormännens informationschef Berndt Sehlstedt.

Tidigare mottagare av Årets Hjulklapp: 2000: whiplashskadeforskaren Maria Krafft, 2001: forskaren på barns säkerhet i bil: Thomas Tubell, Väg- och Transportforsningsinstitutet, 2002: ett lärarteam i Skåne som utvecklat trafikantutbildning för låg- och mellanstadiet.

Årets Hjulklapp består av 10 000 kronor och ett diplom.

Motormännens Riksförbund Informationsenheten Tel 08-690 38 00