Årstiderna

Årets julklapp finns hos Årstiderna – och hos oss är den 100 procent ekologisk

Pressmeddelande   •   Nov 16, 2011 13:19 CET

Årets julklapp 2011 är en färdigpackad matkasse. I alla fall enligt Handelns utredningsinstitut, HUI, som för 24:e gången utsett årets julklapp. Hos Årstiderna finns stora och små middagslösningar som passar alla hushåll. Företagets lösningar är dessutom de enda helt ekologiska på den svenska marknaden.

- Det här är första gången årets julklapp är en tjänst och inte en pryl. När ekonomin är skakig och många håller i plånboken kan det kännas rätt att köpa något som garanterat kommer till nytta. På köpet får man ny inspiration, näringsriktig mat och sparar tid. Vad kan vara en bättre julklapp än det? säger René George Jensen, ansvarig för Årstiderna.

Matkassar är inget nytt fenomen. Marknaden har tagit fart ordentligt de senaste åren och många aktörer har etablerat sig. Årstiderna lanserade sin första matkasse 2005 och börjar redan framstå som en av veteranerna. Matkassarna från Årstiderna är fortfarande de enda på den svenska marknaden där samtliga ingredienser är 100 procent ekologiska.

- Sedan dess har vårt erbjudande av middagslösningar breddats. Nu finns flera varianter, både vad gäller innehåll och storlek. Vi har små till två personer och stora middagslådor till familjen på fyra, en vegetarisk variant, en mer kryddstark och lådor anpassade till de som vill ha maten klar på bara 20 minuter. Vi vill erbjuda både bekvämlighet och flexibilitet, säger René George Jensen.

Råvarorna väljs ut med omsorg i nära samarbete med både odlare och uppfödare. Utöver det helt ekologiska anslaget följer Årstiderna 80/20-principen. Den innebär att 80 procent av maten kommer från växtriket och 20 procent från animaliska livsmedel. Ambitionen är att vi ska använda fler grönsaker i matlagningen för att det är sunt och för att minska klimatpåverkan.

För mer information om Årstiderna:
René Jensen, verksamhetsansvarig, mobil: 070-5752590, rgj@arstiderna.com

Om Årstiderna

Årstiderna är en av Nordens största ekologiska grönsaksodlare med mer än 50 olika sorters grönsaker odlat på 110 ha mark. Årstiderna har sedan 2005 levererat flera olika lådor, med ekologiska grönsaker och frukt, och färdiga matkassar. Innehållet i lådorna varierar med årstiden och levereras direkt hem till dörren. Alla beställningar sköts via företagets hemsida www.arstiderna.com. Årstiderna levererar från Malmö i söder, i Göteborgsområdet, Uppsala, samt Stockholmsområdet, stora delar av Mälardalsregionen och Gävle i norr. Cirka 6 500 familjer får regelbundet en låda från Årstiderna hem till dörren.