Trade in Sports

Årets julklapp – golfspelare eller råsaftcentrifug?

Pressmeddelande   •   Dec 04, 2013 08:39 CET

Lägg andelar i lovande golftalanger under granen i år. Mottagaren kan då se fram emot att få andelar av spelarnas prispengar under de närmaste åren. 19-årige Robin Jonsson från Göteborg och 21-årige Gabriel Axell från Vadstena är två golftalanger som siktar mot Europatouren. För att finansiera satsningarna erbjuder de golffans att köpa andelar i sina golfkarriärer att ge bort i julklapp. Gabriels och Robins försäljning av ”julklapps-andelar” har övergått i en tävling i vem som lyckas mobilisera flest golf-fans i respektive hemstad och sälja flest andelar fram till jul.

Golfspelarna Gabriel Axell från Vadstena och Robin Jonsson från Göteborg är 21 respektive 19 år gamla och spelar professionellt på den nordiska golftouren Nordic League. Båda tillhör det absoluta toppskiktet bland Sveriges juniorgolfare och har siktena inställda på Europatouren. Även fast de är framgångsrika på den nordiska touren så räcker inte prispengarna till att finansiera det tränings- och tävlingsupplägg som krävs för att de skall bli konkurrenskraftiga i Europa. Gabriel och Robin använder därför plattformen TradeInSports.com för att ta in kapital till sina satsningar. På TradeInSports.com säljer de andelar för 100 kr styck till svenska golf-fans som vill vara med i deras satsningar. De som investerar får andelar av spelarnas framtida prispengar och om det bär hela vägen till Europatouren så kan avkastningen hamna på ett par tusen procent.

Gabriel och Robin konkurrerar normalt på golfbanan men nu har de även börjat tävla vid sidan om golfen. Andelarna som de säljer har visat sig vara populära att ge bort i julklapp genom köp av presentkort på TradeInSports.com. Båda spurtar nu därför inför jul och försöker sälja så många presentkort de kan i respektive hemstad. Målet är att sälja slut de drygt 3.000 andelarna som är till salu vilket skulle säkra finansieringen av kommande säsonger.

”Det har blivit en kul grej att tävla i hur många presentkort vi kan sälja inför jul. Av naturliga skäl är vi båda tävlingsmänniskor och vill bli bäst på det vi ger oss in i. Om Robin lyckats sälja många presentkort en vecka vill jag sälja ännu fler. Hoppas och tror att jag tillsammans med Vadstena-borna skall gå segrande ur denna batalj ", säger Gabriel Axell.

”Det är en kul produkt att sälja eftersom reaktionen nästan alltid är positiv. Folk är stressade över att det är så svårt att hitta på nya och roliga klappar som blir en riktig överraskning. Eftersom konceptet med andelar i idrottare fortfarande är relativt nytt tycker folk att det är en kul julklapp som kan bli en snackis kring julgranen", säger Robin Jonsson.

”Jag borde ha en fördel i att Göteborg är större men samtidigt kan det kanske vara lättare att nå ut till folk i en mindre stad. Vore häftigt om mina andelar skulle kunna bli lite av årets julklapp i Göteborg.", forsätter Robin Jonsson.

Introduktionsvideo Gabriel Axell: http://www.youtube.com/watch?v=zLu6vwdWBnc&feature=youtu.be

Gabriels investeringserbjudande: https://www.tradeinsports.se/?athlete=G%20Axell#tis1

Introduktionsvideo Robin Jonsson: http://www.youtube.com/watch?v=XVFCAa7WB_o&feature=youtu.be

Robins investeringserbjudande: https://www.tradeinsports.se/?athlete=R%20Jonsson#tis1

Introduktionsvideo TradeInSports.com: https://youtube.googleapis.com/v/b6I6w6tms1o

Kontaktpersoner:

Gabriel Axell, 070-910 76 50, gabbeaxell@hotmail.com

Peter Axell, Pappa och Manager, 070-530 68 54, peter.axell@ewab.com.

Robin Jonsson, 0730-38 62 57, robinjonsson94@gmail.com

Thorbjörn Jonsson, Pappa och Manager, 0733-96 06 23, thorbjorn@qsec.se.

Claes Holmström,  070-247 87 44, claes.holmstrom@tradeinsports.com, Trade in Sports Europe AB

Gabriell Axell är en 21-årig svensk professionell golfspelare som representerar Vadstena GK. Han har spelat 15 stycken tävlingar på Nordic Golf League 2013 och har haft 4 st topp 5 placeringar. På Nordic Golf League Order of Merit kom Gabriel på  plats 19 och får därmed spela samtliga Nordic Golf League tävlingar 2014. Gabriel har spelat i svenska pojklandslaget vid ett flertal tillfällen under hans juniorkarriär. Under juniortiden har han fått med sig 2 st SM medaljer i matchspel 2011 och slagspel 2013.

Robin Jonsson är en 19-årig svensk professionell golfspelare som representerar Göteborgs GK. Han gör sitt första år som proffs och spelar på den Nordiska golftouren. Hans bästa resultat i år är en 2:a plats i Mørk Masters i Norge och han ligger på 50:e plats på den Nordiska tourens ranking. 2011 och 2012 kom han på 2:a plats i JSM i match och 2011 kom han även på 2:a plats i JSM i slagspel.

Trade in Sports Europe AB, är ett svenskt företag som har utvecklat sportbörsen www.tradeinsports.com. Trade in Sports gör det möjligt att enkelt och säkert köpa och sälja andelar i lovande idrottare - ungefär som man handlar med aktier på en vanlig börs. Trade in Sports har ett nära samarbete med Handelshögskolan i Stockholm och är ett av företagen på Handelshögskolans företagsinkubator SSE Business Lab.