SpaghettiOperan

ÅRETS JULKLAPP! SPAGHETTIOPERAN REGINA sjunger vidare!

Pressmeddelande   •   Dec 18, 2009 16:46 CET

ÅRETS JULKLAPP!          SpaghettiOperan Regina sjunger vidare!

En vecka innan julafton kan vi med glädje, stolthet och tillförsikt meddela att SpaghettiOperan Regina - det lilla Operahuset i hjärtat av Stockholm – fortsätter sin unika verksamhet under det nya decenniet!

Efter en tung vårsäsong där finanskrisen orsakade en smärtsamt dålig beläggning var en konkurs mycket nära men istället inleddes en företagsrekonstruktion under sommaren. Tack vare en stor publik-tillströmning under hösten, med helt slutsålda föreställningar under november och december, förbättrades det ekonomiska läget tillräckligt mycket för att det skulle vara möjligt att skapa förutsättningar för en fortsatt verksamhet. Under december månad har en s.k. ackordsöverenskommelse träffats med flertalet av bolagets leverantörer och Skatteverket är positivt inställda till en uppgörelse. En ansökan om förlängning av rekonstruktionsperioden lämnas nu in till Stockholms Tingsrätt. Vår bedömning är att det finns mycket god förutsättningar för en slutlig och god upplösning av rekonstruktionen. Vi riktar ett stort tack till alla som bidragit till en fortsatt verksamhet - publik, leverantörer och Skatteverket samt vår personal som på ett beundransvärt sätt utfört stora och goda arbetsinsatser under rekonstruktionsperioden.

SpaghettiOperan Regina inleder nu sitt 14 verksamhetsår som den enda permanenta operaverksamheten i Sverige som inte erhåller någon offentlig stödfinansiering[1]

VÅRSÄSONGEN 2010

Vårsäsongen inleds med en ny föreställning Opera Carnevale  med premiär den 4 februari 2010.

Föreställningar ges torsdag-lördag kl 19 t.o.m 8 maj.

Opera Carnevale utspelar sig i Venedig där bl.a. Casanova, Mozart och andra glada systrar och bröder leker sig fram i maskernas spel. Publiken uppmanas att bära förklädnad och/eller mask – en publikens maskeradbal. Under föreställningen serveras som vanligt en 3-rättersmeny (antingen Teatermeny eller Lyxmeny).

Medverkande:

Henriette Indahl  Backman – sopran,  Charlotta Huldt-Ramberg – sopran

Eva Marklund - mezzo , Joaquin Muñoz – tenor

Eric Skarby/Majsan Dahling – kapellmästare

Idé och regi: Charlotta Huldt-Ramberg

Vi ser fram mot att leda SpaghettiOperan Regina under det nya decenniet mot ett 20-årsjubileum!

GOD JUL och GOTT NYTT ÅR!

Charlotta Huldt-Ramberg       Hans Ramberg

Konstnärligt ansvarig                VD

[1] Från 1996-2009 har Regina omsatt cirka 210 MSEK och erhållit 100 TSEK från Stockholms Läns Landsting 1998 och 100 TSEK från Stockholms Stad 2005.