Hassela Helpline

Årets julklapp till kommunernas nyckelpersoner

Pressmeddelande   •   Dec 21, 2009 10:37 CET

Idag kommer Sveriges kommunalrådsordföranden och Socialnämndsordföranden att få årets julklapp skickad till sig från Hassela Helpline. Julklappen är en konkret hjälp för kommunen att förebygga kriminallitet, missbruk och utanförskap bland ungdomar. Det är en chattlinje för anhöriga till ungdomar som befinner sig i riskzonen för missbruk och kriminallitet. Den öppnar på julafton kl 14:00 och startar med att ha öppet under jul och mellandagarna.

- Behovet är stort och oron smyger sig ofta på under helgerna och därför har vi valt att öppna chatten på julafton, säger Jenny Anderberg på Hassela Helpline

Missbruk bland skolelever ökar och för första gången på nio år ökar andelen niondeklassare som provat narkotika. (CAN 2009) Därför ökar hela tiden behovet av stöd för anhöriga till ungdomar i riskzonen. Hassela Helpline är redan väl medvetna om den utsatta situation som många föräldrar befinner sig i

Julklappen i form av inslagna paket innehåller information angående chatten och kommer att skickas till Sveriges kommuners nyckelpersoner.

- Vi tror att detta är den bästa julklapp många kan tänka sig. Anhöriga vet inte var de ska vända sig och vi tror att dessa nyckelpersoner kan spela en viktig roll genom att föra ut information om chatten, betonar Jenny Anderberg

För mer information ring Jenny Anderberg 040-600 43 40

Hassela Helpline - 0200-220 555

Sveriges enda nationella, mångspråkiga telefonjour om ungdomar i riskzonen för missbruk och kriminalitet. Öppen för föräldrar, syskon, kompisar och andra som är oroliga att någon ung människa är på väg in i kriminalitet eller missbruk.

Hassela Helpline nås på 0200-220 555 kl 9-15 på vardagar och vissa kvällar, samt på www.hasselahelpline.se och info@hasselahelpline.se.