Galleri Tapper-Popermajer

Årets kanske mest spännande kulturhändelse kommer till Malmö!

Pressmeddelande  •  2010-12-01 12:43 CET

Årets kanske mest spännande kulturhändelse kommer till Malmö!

"Scener i ett flöde" överskrider gränser mellan bildkonst, musik, det talade ordet och dans

En magisk afton. Gränsöverskridande. Lekfull.

Rocksångerska möter konsertpianist, koloratursopran, balettdansös och dansant författare. Alla är inspirerade av Popermajers tio nya målningar och Neurobashs nykomponerade musik. Scenisk form spelar en viktig roll och föreställningen kretsar kring artisterna, och scenerna i ett flöde...

Resonansbotten är Mussorgskys "Tavlor på en utställning".

”Scener i ett flöde” sammanför olika konstarter i nya konstellationer. Tio nya konstverk har målats av Ilona Popermajer. Musik är nyskriven av Neurobash och inspirerad av de nya konstverken. Projektet ”Scener i ett flöde” frambärs av ett fantastiskt gäng namnkunniga artister från vitt skilda genrer. På scen är de flesta sinnen representerade inklusive bilder, musik, ord, dans, sång, teknik.

Medverkande: Björn Ranelid - Sara Ekman - Francisca Skoogh - Rickard Söderberg - Teresia Bokor - Tanya Nerini - Helena Röhr - Ilona Popermajer - Neurobash - Live Media Group

Lyssna på inslag i SR P1 Mitt i musiken:

Bakgrund: Projektet "Scener i ett flöde" är inspirerat av pianoverket ”Tavlor från en utställning” av Modest Mussorgsky (1839-1881) som skrevs i åminnelse av Mussorgskys gode vän arkitekten Victor Hartmann som dog 1873, endast 39 år gammal. 1874 anordnades en minnesutställning i St Petersburg som inspirerade Mussorgsky till att skriva musik till tio utvalda bilder (endast 5 av dessa finns bevarade) från utställningen. Mussorgsky var då 35 år gammal och hade nyss haft stora framgångar med premiären av sin opera Boris Godunov, hans idag kanske mest kända verk vid sidan av Tavlor från en utställning. Mussorgsky var en gränsöverskridare och bröt ny mark i sina kompositioner där innehållet alltid var mycket viktigare än formen.

Tis 07 dec kl. 19:30
Plats: Palladium, Södergatan 15, Malmö

Biljetter säljs genom Kulturcentralen

________________________________

Galleri Tapper-Popermajer, located in the dynamic Swedish-Danish Øresund region and a member of the Swedish Gallery Association, has emerged as one of the most respected and trusted contemporary-art galleries.

With its distinct international profile, Galleri Tapper-Popermajer represents some of the finest talents in contemporary art. The comprehensive exhibition range includes sculpture, painting, photography, graphics, as well as other forms of artistic expression. The permanent collections of the gallery are complemented by several large exhibitions every year, offering gallery clients the most exciting art experiences.

Through active dialogue with private clients who seek investments and collector's items, to companies wishing to convey a distinct message through their display of fine-art objects, the gallery has built a strong reputation.

www.tapper-popermajer.com

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom