Svensk Mjölk AB

Årets Kock 2007: Hela startfältet till SM-finalen klart

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2006 11:06 CET

Alla sex finalister i Årets Kock 2007 är nu utsedda. Det två sista finalplatserna gick till Göteborg och Skanör. Martin Pettersson från Restaurang Fond och Jakob Lells från Skanörs Gästgivaregård är de lyckliga. Martin och Jakob kom på delad tredjeplats i sin semifinal. Finalen hålls på Grand Hotel i Stockholm den 31 januari 2007.

Årets Kock är det svenska mästerskapet i professionell matlagning. Sveriges mest prestigefyllda kocktävling där vinnaren får ta emot Gastronomiska Akademiens mejerimedalj. Samtliga finalister som ska göra upp om titeln Årets Kock 2007 är:

- Tom Sjöstedt, Selleri, Stockholm (matkonsult och cateringfirma)
- Tommy Myllymäki, Pontus by the Sea, Stockholm
- Simon Lundén, Swedish Taste / Hills Restaurant, Göteborg
- Tobias Östlund, Era 10:3 Gastronomistudio, Båstad
- Martin Pettersson, Restaurang Fond, Göteborg
- Jakob Lells, Skanörs Gästgivaregård, Skanör

I år skickade 122 kockar in tävlingsbidrag, varav 13 procent kvinnor, och 25 tog sig till semifinal. Uppdraget i semifinalerna var att laga en varmrätt baserad på lamm och blomkål med minst en mejeriprodukt och ett fritt antal tillbehör. I slutet av året offentliggörs vilka tävlingsrätter som ska tillagas i finalen.

I semifinaljuryn ingick: Fredrik Eriksson (ordf), Årets Kock 1987, Långbro Värdshus, kreativ ledare Restaurangakademien, Håkan Thörnström, Thörnströms Kök, Melker Andersson, Grupp F12, Karin Fransson, Hotell Borgholm, Christer Lingström, Årets Kock 1985, Edsbacka Krog.

Kristofer Myrevik, presschef, Årets Kock, 070-246 61 97
Fredrik Eriksson, juryns ordförande, 070-349 60 68

Pressbilder på alla finalister samt deras semifinalrätter finns att ladda ned på www.aretskock.se under press / bilder / semifinaler.

Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Tävlingen har i över tjugo år arrangerats av svenska mejeriföretag i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock. Presentatör: Arla Foods. Huvudsponsorer: Skånemejerier, Milko och Duni. Sponsorer: Norrmejerier, SHR, Fälth & Hässler.