Årets Kock AB

Årets Kock 2010 – Laga vinnarrätterna hemma

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2010 13:37 CET

Med en soppa på lättrimmad torsk samt en renkalv med långkokt, vinägerglacerad tunga tog Gustav Trägårdh från Göteborg hem segern i Årets Kock 2010. Nu kan du själv laga mat som en stjärnkock – båda vinnarrecepten har anpassats till hemmakocken.

För en dryg vecka sedan vann Gustav Trägårdh från restaurang Basement i Göteborg Sveriges mest prestigefyllda kocktävling och titeln Årets Kock 2010. Under finalen i Annexet, Globen i Stockholm hade finalisterna fem timmar på sig för två tävlingsrätter: Den första uppgiften var att utifrån innehållet i en råvarukorg, som hölls hemlig för de tävlande tills 45 minuter innan start, skapa en personlig, modern maträtt. Den andra tävlingsrätten fick de tävlande förbereda. På huvudråvarorna två renkalvsadlar och fyra rentungor samt minst en ekologisk mejeriprodukt, förutom ekologiskt smör var uppgiften att skapa en modern restaurangrätt (huvudrätt).

Utifrån dessa förutsättningar lagade Gustav rätterna:

Råvarukorg
Soppa på lättrimmad torsk med rotfrukter bräserade i brynt smör och citron, lantägg i frasig Svecia, kryddgrönt samt pepparrotsbuljong och blomkål

Huvudråvara Ren
Svensk renkalv med långkokt, vinägerglaserad tunga serveras med frasig getost, gräddkokt jordärtskocka, persilja och pärllök samt buljong på rostad rosenkål och sirap.

Se bifogade recept på båda vinnarrätterna. Dessa får fritt publiceras. På www.aretskock.se finns bilder på rätterna samt på Gustav Trägårdh för fri publicering.

Ytterligare information

Anna Gustafson, presschef, Årets Kock: 076-116 43 31, anna.gustafson@svenskmjolk.se

Årets Kock sponsras av Arla Foods (Presentatör), Duni, Electrolux och Spendrups (Huvudsponsorer) samt Skånemejerier, Milko, SHR, Alfa Print och Fondberg (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Tävlingen har sedan 1983 arrangerats av svenska mejeriföretag i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.