Årets Kock AB

Årets Kockar tolkar nya frimärken från Posten

Pressmeddelande   •   Sep 12, 2008 08:44 CEST

Sex av Sveriges mest kända och framstående kockar ska skapa varsin maträtt med utgångspunkt i en ny frimärksserie från Posten. Frimärkena lanseras i samband med Frimärkets Dag och Skördefesten på Öland i slutet av september. Recepten presenteras i Sveriges Radio P1:s matlagningsprogram Meny under hösten.

Äpple, pumpa, potatis, vitkål, morot och rödbetor - läckerheter från hösten som är temat i en ny frimärksserie från Posten, Höstfrukter som utkommer den 25 september. Frimärksserien är skapad av konstnären Ulf Wahlberg och lyfter fram ekologiskt odlande som präglas av höstens lugn och odlarens närvaro.

- Hösten är en fantastisk mattid och säsong för några av våra finaste råvaror. Frimärkena representerar verkligen råvaror som är en viktig del av det svenska köket, säger Fredrik Eriksson, Årets Kock 1987, ordförande i Föreningen Årets Kock och som själv ska ta sig an rödbetan.

I övrigt tolkas äpplet av Christian Hellberg, Årets Kock 2001, F12 Group. Elisabeth Johansson, kock, konditor och författare, Mediamat tar sig an pumpan; Karl Ljung, Årets Kock 1999, Stureplansgruppen ger sig i kast med potatisen; Vitkålen ska Andreas Hedlund, Årets Kock 2002, Pontus By the Sea tillaga och regerande mästaren, Årets Kock 2008 Tom Sjöstedt på Selleri/Pontus Catering ska skapa en rätt med morot som utgångspunkt.

Frimärkena lanseras i samband med Frimärkets Dag och Skördefesten på Öland den 25-28 september och de sex tolkningarna i form av maträtter presenteras i P1:s matlagningsprogram Meny under hösten.

Bilder på frimärkena kan laddas ner på http://cws.huginonline.com/P/134112/pressbilder_v2.html

Ytterligare information

Fredrik Eriksson, Årets Kock 1987 och ordförande i Föreningen Årets Kock: 070-349 60 68

Claes Henriksson, presschef, Årets Kock: 0704-56 56 46

Thorsten Sandberg, redaktör, Posten Frimärken: 08-781 50 87

Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Tävlingen har i 25 år arrangerats av svenska mejeriföretag i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock. Presentatör: Arla Foods. Huvudsponsorer: Skånemejerier, Milko, Duni och Electrolux. Sponsorer: Norrmejerier, SHR, Alfa Print, Eon och Fondberg & Co.

Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Med över 4 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,5 miljoner hushåll och 900 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi över 20 miljoner försändelser. Med drygt 30 000 medarbetare och en omsättning på nära 30 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Posten AB (publ) är ett publikt aktiebolag som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se