Pilot Nordic AB

Årets Kontorsprodukt: Pilot B2P – pennan som varit en PET-flaska

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2010 08:53 CET

Att låta gamla PET-flaskor återuppstå som pennor är uppenbarligen en bra idé. Helt nyligen korades Pilot Pens B2P (Bottle to pen) till Årets Produkt vid European Office Products Award i Frankfurt. Juryns motivering är att B2P förenar ”…originalitet, nytänkande och minskad miljöpåverkan” till ett framgångsrikt och hållbart koncept.

Årets Kontorsprodukt B2P är en kulspetspenna som till 89 procent består av återvunnen plast från PET-flaskor. Pennan kan användas om och om igen, eftersom bläckpatronen är utbytbar.

Över 6 miljoner pennor sålda

– Det är naturligtvis väldigt roligt att B2P-pennan får den här utmärkelsen och uppmärksamheten för bland annat nytänkande och originalitet, säger Kjell Karlsson VD på Pilot Pen AB i Sverige.

– Men nästan ännu mer glädjande är det att pennan blivit så omtyckt på så kort tid, såväl i Sverige som ute i Europa. Vi har till dags dato sålt inte mindre än sex miljoner B2P-pennor varav 300 000 här i Sverige. Så det är väl inte fel att påstå att både vi och miljön är vinnare, avslutar Kjell Karlsson.

B2P-pennan ingår i Pilots ”Begreen”-sortiment med miljöanpassade pennor som tillverkas av återvunnet material och tillverkas i företagets miljöcertifierade (ISO14001) fabrik i Frankrike.

Vid årets upplaga av European Office Products Award fick även svenske Magnus Lennartsson ta emot utmärkelsen ”Young Professional of the Year”. Magnus Lennartsson är Key Account Manager för Pilot Pen Europa och stationerad på huvudkontoret i Frankrike.

För ytterligare information, kontakta:

Sanna Nilsson, 08-544 80 557, sanna.nilsson@pilotpen.se

OM PILOT PEN:

Pilot Pen AB är ett helägt dotterbolag till japanska Pilot Corporation, med huvudkontor i Tokyo, åtta fabriker runt om i världen och representation i 100 länder över hela världen. Företaget har sedan starten 1918 byggt sin marknadsposition på att ligga främst inom kvalitet och teknik. Produkterna omfattar en mängd penntyper – allt från exklusiva reservoarpennor till massproducerade kulspets- och märkpennor. Pilot har en uttalad och långsiktig miljöstrategi som bland annat omfattar utvecklingen av Begreen-sortimentet av miljöanpassade pennor. Alla Pilots fabriker är ISO 14001-godkända och Begreen- sortimentet uppfyller ISO 14021-standarden. Produkterna säljs genom kontorsfackhandeln, varuhus, bok- och pappershandeln etc. Mer info finns på www.pilotpen.se