Svenska Ishockeyförbundet

Årets ledare och årets junior utsedda - Mats Hedenström, AIK IF, årets ledare

Pressmeddelande   •   Apr 22, 2009 10:00 CEST

En uppmaning från AIK:s dåvarande klubbdirektör, Urban Dahlberg, fickAIK:s hockeyordförande, Mats Hedenström, att engagera sig i föreningen. Året var 1990 och Mats hade som åskådare sett AIK:s fotboll svara för enbedrövlig insats motVästra Frölunda på Ruddalen, förlust 3-0.

Snart 20 år senare har Mats Hedenström, av Kamratföreningen Hockeyjournalisterna, utsetts till "Årets ledare" i svenskishockey, han erhåller därmed Percy Nilssons hederspris för säsongen 2008-2009.Utmärkelsen instiftades säsongen 1991/1992, och förste pristagare var just Percy Nilsson, efterMalmös IF:s första SM-guld.

Hockeyjournalisternas motivering:

"Mats Hedenströmhar efter kraftfullt och visionärt ledarskap blåst nytt liv i AIK:s ishockey, på alla nivåer. A-laget utmanade om en plats i elitserien, och i J18 blev AIK svenska mästare efter finalseger mot Skellefteå. Mats brinner för sitt AIK,och hans "resa" har ett givet mål - uppflyttning till högsta serien".

- Jag känner storstolthet, och ett kvitto på att inte bara jag, utan hela AIK:s ishockey, jobbar på rätt sätt. Fortfarande känner jag kalla kårar, när vi efter tvångsdegraderingen till division 1 mötte Trångsund i seriepremiären, och låg under med 2-0 efter första perioden. Då hörde jag från läktaren några ropa; Avgå Hedenström, berättar "Årets ledare".

Han valdes som ordförande 2003, efter att tidigare, efter Dahlbergs brev, arbetat inom AIK:s fotboll.

- Efter Frölundamatchen skrev jag ett ilsket brev, som AIK:are skämdes jagöver den svaga insatsen på Ruddalen. Svaret blev en förfrågan om engagemang på ledarnivå - och på den vägen är det. Min far var AIK-supporter och mitt klubbval var bestämt tidigt, berättar Mats Hedenström.

AIK:s ishockey omsätter nu cirka 25 miljoner, konkurshoten är avvärjda och en stabil organisation finns på plats både för senior- och den viktiga ungdomsverksamheten. Till kommande säsong återkommer Bobo Simensen, närmast från IF Malmö Redhawks, till föreningen, nu som tränare av A-juniorerna.

- För AIK är en stark junior- och ungdomssektion oerhört viktigt. Vi är Sverigeetta i J18 och i U16 finalföll vi mot Djurgårdens IF. Det är ungdomssidan som ska ligga till grund för morgondagens AIK, och då i Elitserien, säger Mats Hedenström.

Senast AIK lät tala om sig vad gäller egna spelare var när Verner Persson arbetade i föreningen. Han var Hockeyjournalisternas val som "Årets ledare" säsongen 1997/1998.

Mats Hedenström arbetar i dag som internationell direktör inom Kista Science, men tillträder inom kort en tjänst som regionchef på kraftbolaget EON.

Hur får du tiden att räcka till?

- För AIK finns alltid tid, avslutar Mats Hedenström.

Victor Hedman, MODO Hockey, vald till årets junior

MODO Hockeys jättetalang som back, 18-årige Victor Hedman, kan se tillbaka på en fantastisk säsong, som nu kryddas med att han också blivit vald till Årets Junior, en prestigefylld utmärkelse.

Det är ATG och Kamratföreningen Hockeyjournalisterna som utser Årets Junior. Victor Hedman valdes efter säsongen 2008/2009 i skarp konkurrens med bland andra Brynäs målvakt Jakob Markström.

- Alltid kul att bli uppmärksammad på det här sättet, säger Victor. Då får man ett kvitto på att man gjort något bra.

Victor Hedman har under säsongen storspelat i MODO Hockey, där han bland annat hade plus 21, tredje bäst i hela ligan. Med sina 23 poäng (två mål) satte han nytt poängrekord för juniorbackar i Elitserien genom tiderna.

- Jag har backpartnern Mattias Timander att tacka för mycket, bättre mentor kan man bara inte ha, säger Victor.

Victor Hedman var en av grundpelarna i vårt JVM-lag, som tog silver under säsongen. Han har dessutom spelat i Tre Kronor med framgång, bland annat i LG Hockey Games.

Tidigare i vår har Victor Hedman utsetts till Årets Rookie.

I sommar förväntas han draftas som en av de två första då NHL har sin årliga stora draft strax före midsommar. Risken är att Victor Hedman försvinner från svensk hockey direkt.

- Jag är i alla fall inställd på att spela i NHL så fort som möjligt, säger han.

Victor Hedman är den förste spelaren från MODO Hockey att väljas till Årets Junior, sedan Daniel Sedin (1999) och Henrik Sedin (2000) blev det.

Tidigare spelare från MODO Hockey som blivit Årets Junior - som i svensk hockey utsetts sedan 1961 - är Anders Hedberg (två gånger), Thomas Gradin, Tomas Jonsson, Peter Forsberg, Anders Eriksson och Samuel Påhlsson.

Hockeyjournalisternas motivering:

"I knivskarp konkurrens har Victor Hedman visat sig vara en enastående talang. Inte minst bevisat genom att ha plus 21 i Elitserien under säsong och via storspel i JVM och Tre Kronor."

För eventuella frågor ring:

Hasse Andersson, ordförande för Kamratföreningen Hockeyjournalisterna, mobiltel: 070 - 355 42 72

SVENSKA ISHOCKEYFÖRBUNDET

Kommunikationsavdelningen