Zadig Media AB

Årets MediaAmazon 2012 Johanna Kronlid

Pressmeddelande   •   Apr 04, 2012 23:59 CEST

Johanna Kronlid,chefredaktör och vd för Arbetet har utsetts till Årets MediaAmazon 2012. Hon får priset för sin insats som förnyare av tidningen Arbetet. Priset delas ut till en kvinnlig medieledare som utmärkt sig för nyskapande journalistiskt ledarskap. Det delas ut av instiftaren Cecilia Zadig den 10 maj vid en ledarskapskonferens med nätverket Kvinnor som Leder Medier.Tidigare års pristagare är Hanna Stjärne och Lena K Samuelsson.

Årets MediaAmazon 2012 delas ut för tredje året och motivering till årets pristagare är:
"Johanna Kronlid har genom djärvt och målmedvetet arbete på kort tid förvandlat LO-tidningen till Arbetet,där kvinnor nu tagit tydlig plats i en blytungt mansdominerad sfär. Hon har genom att förflytta och vidga perspektiven skapat en självständig och tongivande tidning mitt i samhällsdebatten.”

Årets MediaAmazon instiftades 2010 och delas i år ut  den 10 maj vid en ledarskapskonferens med nätverket Kvinnor som Leder Medier.  Nätverket är startat av kvinnliga medieledare som gått ledarskapsutbildningen Kvinnors ledarskap & undersökande journalistik på Stockholms universitet.
Initiativtagare till priset, nätverket och kursen Kvinnors ledarskap är Cecilia Zadig, ledarutvecklare och handledare för mediechefer.
Sen starten 1994 har ca 230 kvinnliga medieledare från små och stora medieorganisationer gått Kvinnors ledarskap & undersökande journalistik. Många av deltagarna har fått viktiga journalistiska uppdrag och framskjutna positioner inom medierna.
Tidigare pristagare:
Årets MediaAmazon 2010: Hanna Stjärne, publisher UNT och tidigare Sveriges Radio.
Årets MediaAmazon 2011: Lena K Samuelsson, chefredaktör ansvarig utgivare Svenska Dagbladet
Jury för Årets MediaAmazon 2012 har varit:
Cecilia Zadig, juryordförande
Christina Jutterström, ordförande Stiftelsen Folkoperan