Sjömagasinet Sverige AB

Årets menykonstverk ”Havets kyss” presenterades idag på Sjömagasinet.

Pressmeddelande   •   Apr 07, 2013 18:56 CEST

I samband med återinvigningen av Sjömagasinet april 2011 introducerade Ulf Wagner tanken om att ett konstverk skulle pryda Sjömagasinets menyomslag under ett år. I anknytning till årsdagen av återinvigningen byter Sjömagasinet konstverk på menyomslagen.

2013 års konstnär är Clas Håkansson från Helsingborg och hans konstverk går under namnet ”Havets kyss”.

Clas Håkansson är konstnären som har målat för många av världens främsta vingårdar, bl.a. AALTO och Pesquera i Rebera del Duero i Spanien. I Sydafrika har Clas målat till Ernie Els och till Rust En Vrede Estate. Andra vinhus där Clas finns representerad är Elio Altare och Tenuta de Biserno i Italien och Caymus Vineyard och Darioush i Napa Valley. Clas har haft utställningar i New York, Rom, Wien, Frankfurt, Köpenhamn och Stockholm.

Vinflaskan har blivit Clas Håkanssons signum i måleriet. I en kommentar i anknytning till 2-års firande säger Ulf Wager ” Under många år har jag stött på Clas Håkanssons måleri ute hos vingårdar världen över och har kommit att uppskatta hans måleri väldigt mycket, det är med stor stolthet jag nu fått honom till att göra vårt nya menykonstverk. Jag firar inte längre födelsedagar men under vårt andra år på Sjömagasinet har det hänt mycket, ännu fler glada gäster och jag kan ju inte glömma stjärnan vi fick från Guide Michelin. Stort tack till alla mina fantastiska medarbetare som jobbat så hårt under året för att vi skall kunna nå dit vi är, även stort tack även till min fru, Ingalill som alltid finns vid min sida och stöttar mig.”

2012 års konstnär var Sofia Bergman vars som målat ett konstverk som gick under namnet ”Till havs”

2011 års konstnär var Pål Svensson som formgivit ett glasklot och gick under namnet ”Samband”.

För ytterligare frågor och kommentarer, kontakta Ulf Wagner på telefon 070-620 22 23, 031-775 59 20.

Sjömagasinet är öppet måndag – fredag, kl 11.30 – 14.00 samt måndag – lördag kl 18.00 – 22.00.

Ulf Wagner är en hängiven missionär för den totala matupplevelsen och missionerar gärna för måltidens treenighet; maten, drycken och den heliga andan, alltså atmosfären kring måltiden. Han är också ensam om att både ha förvärvat en stjärna i Guide Michelin och vunnit mästerskap (Sopexa) för Svenska sommelierer i franska viner och spritdrycker, året efter - 1997 kom Ulf Wagner på 7:e plats i Vin VM (Sopexa world Championship). 1988 erhöll Ulf Wagner sin första stjärna i Guide Michelin för The Place, 2004 erhöll Basement Restaurant & Bar en stjärna och nu senast i mars 2013 för Sjömagasinet. Sedan nyöppningen 1 april 2011 har mer än 117 000 gäster serverats på Sjömagasinet.