Svenska Rugbyförbundet

Stockholms derby för damerna. Exiles - Attila
Ärkerivalerna möts i herrfinalen: Exiles – Enköping
Sverige bästa kicker i Exiles Damlag

I morgon lördag den 2 oktober avgörs årets SM i rugby på Stockholm Stadion för såväl damer som herrar. Det blir två matcher med mycket prestige. Men samtidigt ett bevis att Svenska Rugbyförbundet har kommit långt inom svensk idrott då det gäller jämlikheten eftersom både dam och herr SM får samma status genom att de spelas på samma dag och plats, och framför samma publik

Världssporten rugby (spelas i över 100 länder) är ännu inte så utbredd in Sverige – men den växer snabbt. Man är nu upp i ca 3500 aktiva varav nästan 800 damer. Det är faktiskt damlandslaget som ligger högst i världsranking med plats bland de 12-15 bästa för närvarande. I våras spelade Sveriges rugbydamer i årets Europamästerskap där endast de 8 bästa lagen fick vara med.

Damfinalen med flera landslagsprofiler:
Många av damlandslagets profiler under senare år finns med på Stadion imorgon – de flesta hos Stockholm Exiles där 11 av 15 i startuppställningen har gedigna landslagsmeriter. Detta kanske förklarar Exiles överlägsenhet i grundserien: bara segrar med förkrossande 518-14 i poängkolumnen. Även motståndarna Attila – också ett stockholmslag - som kom tvåa i serien har några med internationell erfarenhet bland andra lagkaptenen Cecilia Lundin som representerat Sverige 10 gånger.

Flest landskamper har Exiles Jane Hodson som har medverkat i 26 landskamper och har även uttagits i ”Nomads” som mötte ett kombinationslag från Storbritannien. En annan sevärd spelare är Exiles klunghalven Frida Ryberg med 16 landskamper som nu är ute efter ytterligare ett SM tecken – hon har tidigare 1 st. från sin tid i Vänersborg. Hos Exiles finns även årets mesta poängplockare uthalven Susanne Bengtsson som gjorde hela 122 poäng främst med högerfoten i form av straffsparkar och målsparkar. ”Lilla” Susanne är även landslagets kicker och många killar skulle vara glada om de hade hennes skicklighet och styrka i denna egenskap. Hon klarar lätt straffsparkar från 40 och t o m 50 meter.

Exiles med många ”ex-pats” mot Enköpings svenskar som vill ha revansch
Stockholm Exiles och Enköpings rugbyklubbar är nästan lika gamla – både grundades på 1960-talet. Exiles som namnet antyder startades av ett gäng utlandsfödda spelare då huvudsakligen från de brittiska öar: så- kallade ”ex-patriots”. Ännu idag domineras Exiles laguppställning av spelare med utländsk bakgrund, oftast från de stora rugbyländer som England, Skottland, och Irland. Många med akademiska examen och yrken som har lockat dem till Sverige.

Enköping är den mest framgångsrika föreningen i RugbySverige och i år har man förstärkt herrlaget med några toppspelare från Litauen. Fortfarande domineras dock laget av spelare födda i Sverige. Föreningen, som har en stark ställning i Sveriges närmaste stad, har faktiskt flest SM tecken: hela 16 st. på herrsidan – men det senaste vanns 1989 och 4 st på damsidan. Föreningen leder även maratontabellen för såväl herrar som damer. Nu tycker man att det är hög tid att ta hem den 21: a SM Guld. Senast Enköping kom till SM finalen var 2002 – just mot Exiles som då vann med: 22-9.
Nu vill man ha revansch medan Exiles herrar vill ta hem SM-tecken nr 5.

Torbjörn Johansson
Generalsekreterare