Slow Food Sörmland

Årets Miljöevent i Sörmland

Pressmeddelande   •   Nov 15, 2010 11:49 CET

Söndag 21 november går det av stapeln i Gula Industrihuset i Stallarholmen! Årets Miljöevent är både en filmvisning och ett seminarium. Det tar avstamp i den uppmärksammade filmen HOME av fransmannen Yann Arthus-Bertrand. Filmen handlar om hur vi människor rubbat balansen på vår jord, men visar också att det finns fantastiska lösningar som väntar på att användas.

En del av dessa lösningar kommer vi att få höra mer om efter filmvisningen, då möjligheter ges att träffa flera personer som har fattat långsiktigt hållbara beslut. Bland dessa är till exempel Magnus Åkerlind, framröstad som Årets Miljöhjälte 2010 för hans och familjens som gått från ord till handling och vill inspirera oss andra att göra det samma, bland annat genom sitt arbete med att arrangera visningspaket för skolor och det inspirerande magasinet Heroes of Today.

Under eftermiddagen kommer också Eva Stilling, social entreprenör från Plantagon och berättar

om en ny, spännande och annorlunda affärsmodell för näringslivet som bygger på amerikansk indianfilosofi och som också kommer att visa oss hur världens första växthusglob för storstäder

kan komma att se ut. (Denna glob har också visats på världsutställningen i Shanghai).

Vi kommer också att få veta mer om vad Slow Food egentligen innebär genom Slow Food Sörmlands representant, Bie Seipel och Karin Sjöstedt från Hornuddens trädgård kommer att berätta varför hon och hennes familj har satsat allt de har på att odla och förädla ekologiska grönsaker.

Printz bageri erbjuder oss att njuta av härliga, ekologiska mackor från det lokala, vedeldade bageriet samt drycker och grönt från våra lokala odlare och matförädlare.

Moderator för dagen är talarcoach Pernilla Silfverhjelm. Pernilla driver till vardags företaget Stage consulting med uppdragsgivare som Regeringskansliet, UD, IKEA IT, Sveriges Riksdag med flera.

Arrangörer är ett antal privatpersoner, näringsidkare och föreningar i samverkan; Pia Boson, Bie Seipel, Annsofi Petrini, Stefan Seidel, Maria Printz, Mikael Reijmar, Anita och Bengt Engström.

Filmvisningen är gratis, men antalet platser kommer att vara begränsade. Först till kvarn gäller.

Om du har frågor kring arrangemanget, ring eller maila initiativtagaren Pia Boson, 0152-347 47, filmvisninghome@gmail.com eller ring Bie Seipel, 0708-29 19 95.

Tid:                                  15.00 – 18.00

Plats:                                 Loftet, Gula Industrihuset, Stallarholmen

Slow Food Sörmland

Arbetar för god, ren och rättvis mat och att alla ska bli medproducenter