Minplanet

Årets Miljöhjältar prisade av HM Konungen

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2010 15:25 CEST

Den 19 oktober fick Årets Miljöhjältar ta emot diplom ur HM Konungens hand på WWFs höstmöte.

Det blev en härlig, varm stämning i konferensrummet på WWF i Solna när de fyra miljöhjältarna (vissa med familj) berättade om sina projekt och om hur de med dessa bidrar till en bättre och grönare värld.

HM Konungen gav sedan ett diplom till vardera av miljöhjältarna och tackade för deras insatser.

Mariann Eriksson, kommunikationschef på Världsnaturfonden WWF, var också med och läste upp juryns motiveringar (se nedan).

- Vi på WWF är glada att vi kan lyfta fram alla goda ideér och krafter som finns i samhället. Och att vi med dessa miljöhjältar visar för andra att det är möjligt att agera för en mer hållbar värld i sin egen närmiljö, sade hon.

Juryns motiveringar:

Familjen Åkerlind Elevall, Järna i Södertälje kommun med Magnus Åkerlind och Sophy Elevall, plus barnen Maximillian Sandgren och Amatheus Elevall. 1410 röster.

"För att de bestämt sig för att göra allt de kan för den här planeten. Till exempel har de övertalat Universal Pictures att släppa visningsrätten fri för filmen HOME, så att vem som helst gratis får visa den i Sverige. Familjen gör också det inspirerande magasinet Heroes of Today för unga som tillsammans med HOME (i ett visningspaket med handledning) säljs till gymnasier och högskolor. Dessutom lever de grönt och ekologiskt. En familj som gått från ord till handling och vill inspirera oss andra att göra det samma."

Linus Källander, Stockholm. 1467 röster.

"För att ha startat kampanjen Dyrare Mat, Nu! som på ett smart sätt utnyttjar sociala medier för att sprida budskapet om att den konventionella maten är för billig för vår planets bästa. Kampanjen har fått stor spridning och har tack vare sitt provocerande kampanjnamn och tydliga budskap förmodligen öppnat många ögon för problemen inom livsmedelsindustrin."

Christer Borg, Näsåker i Sollefteå. 3171 röster.

"För att han lagt ner hela sin själ i arbetet med att rädda norrländska älvar genom Älvräddarnas Samorganisation från Näsåker i Ångermanland, och för att han med oförtruten energi sprider sin kunskap om energi, ekologi och vårt ansvar för natur och jord."

Plus Juryns hederspris till Simon Eisner, Göteborg.

"För sitt tidskrävande och helt ideella arbete med Allwin, en stiftelse som samlar samhällets överproduktion och delar ut till behövande hjälporganisationer och individer. Företagen får lägre kostnader, miljön belastas med mindre avfall och överproduktionen tas om hand i stället för att slösas bort. Simon Eisner har lyckats förena miljöansvar med socialt ansvarstagande enligt ett koncept som skulle fungera var som helst i världen. Det här är en lösning som alla vinner på."

Juryn bestod av representanter från WWF, Minplanet och WWFs samarbetspartners Trygg-Hansa, Kalmar kommun och TV4-gruppen.

Kontakta Mariann Eriksson på WWF för pressbilder. mariann.eriksson@wwf.se

Några bilder finns också på MyNewsdesk