Philipson Söderberg AB

Årets Munskänksvin

Pressmeddelande   •   Nov 18, 2010 11:18 CET

Utnämningen av Årets Munskänksvin som skedde för fjärde gången och har nu blivit en återkommande tradition enligt Björn Andersson, ordförande i Munskänkarnas centrala Provningskommitté. Kriterierna för utnämningen är hög kvalitet kombinerat med ett pris och tillgänglighet som gör att vinet ska kunna åtnjutas av en bredare publik.

Förutom detta utsågs ytterligare viner som vinnare i olika kategorier.

Årets Munskänksvin 2010: 2006 Ruffino Riserva Ducale , 120 kr, (82112 )

Bästa mousserande vin: (74322) 7789 Henriot Millésimé Brut 1996,  569 kr   (slut som beställningsvara men kommer tillbaks i standardsortimentet 1 dec), importör Mondo Wine

Mest prisvärda mousserande vin: 7404 Langlois Crémant de Loire Brut,  119 kr, importör Arvid Nordqvist Vin & Sprithandel

Bästa vita vin: 73272 Chassagne-Montrachet Premier Cru Les Chaumées 2006, 687 kr, importör Moestue Grape Selections AB

Mest prisvärda vita vin: 94861 Leitz Rüdesheimer Berg Rottland Riesling trocken 2009, 149 kr, importör Johan Lidby Vinhandel

Bästa röda vin: 94796 Ornellaia 2007, 989 kr, importör Carovin AB

Mest prisvärda röda vin: 82112 Ruffino Riserva Ducale 2006, 120 kr, importör Philipson & Söderberg AB

Bästa starkvin: 76109 Dos Cortados Palo Cortado 20 Years, 236 kr, importör Philipson & Söderberg AB

Mest prisvärda starkvin:

8026 Krohn Heritage Fine Tawny Port 375 ml, 95 kr, importör Granqvist Vinagentur

För ytterligare information kontaka:

Björn Andersson, ordförande Munskänkarnas Provningskommitté

070-3701030, bjorn.andersson@munskankarna.se

Utmärkelsen årets Munskänksvin delades ut på mässan

Det goda köket lördagen den 13 november

Bilagt finner du även ett foto från utdelningen av utmärkelsen

Från vänster: Björn Andersson ordförande i Munskänkarnas Provningskommitté samt Staffan Dahlgren från importören Philpsson & Söderberg

Foto Claes Löfgren

Med en stark och bred varumärkesportfölj är Philipson Söderberg en tongivande aktör på den svenska marknaden för alkoholhaltiga drycker. Philipson Söderberg är ett självständigt dotterbolag i den finskägda vin- och spritkoncernen Altia Corporation. Med tradition och erfarenhet i branschen, både internationellt och på den svenska marknaden, fyller Philipson Söderberg en viktig roll i att nå visionen - att bli den ledande koncernen inom alkoholhaltiga drycker i Norden, Baltikum och norra Europa.