Svensk Israel-Information

Årets Nobelpristagare i kemi, professor Daniel Schechtman, föreläser den 8 december

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2011 19:55 CET

Professor Daniel Schechtman håller sin Nobelföreläsning The discovery of quasicrystals torsdagen den 8 december klockan 11:30-12:05 i Aula Magna på Stockholms universitet, Frescati. Fritt inträde för allmänheten, men kom i tid. Av sina studenter har professor Schechter betecknats som en lysande föreläsare. Före professor Schechtman med början kl 9 håller de tre fysikpristagarna sina föreläsningar.

Professor Schechtman föddes 1941 i Tel Aviv, Israel och disputerade 1972 vid Technion – Israel Institute of Technology, Haifa, Israel. Priset - 10 miljoner kronor får han ta emot i Stockholms konserthus den 10 december. Det är Israels tionde Nobelpris.

Schechtman kommer till Stockholm i sällskap med sin familj samt en hedersgäst, presidenten för Technion, professor Peretz Lavie.

– Schechtman var helt före sin tid, säger kemiprofessor Peter Brzezinski vid Stockholms universitet i Svenska dagbladet den 5 oktober. Läs här vad professor Brzezinski skriver om den banbrytande upptäckten: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/professorn-forklarar-kemipristagarens-

Från Svensk-Israeliska Handelskammarens Cirkulär nr 6. www.svenskisraeliska.com

Svensk Israel-Information är en ideell förening vars syfte är att bidra till en mer balanserad bild av Israel i Sverige. Vi erbjuder ärlig och saklig information och håller en öppen dialog med media och politiker. Svensk Israel-Information är inte bundet till något politiskt parti i Israel eller i Sverige. Vi arbetar genom att delta i mediasammanhang som tidningar och TV, håller föredrag, ger ut ett nyhetsbrev varje vecka och anordnar seminarier och konferenser om Israel och Mellanöstern.