Årets Nobelpristagare presenteras live på YouTube

Pressmeddelande   •   Okt 02, 2010 16:33 CEST

I år kan du för första gången se vem som får nobelpriset live på YouTube. På NobelPrize YouTube-kanal kommer även att finnas exklusiva intervjuer med nobelkommittéens medlemmar. YouTube-besökare kan också ställa frågor till vinnarna av 2010 års Nobelpris i fysiologi eller medicin, fysik, kemi, litteratur samt till vinnarna av Nobels fredspris och ekonomipriset. Svaren kommer att läggas upp på YouTube i december.

"YouTube är inte bara ytterligare en plattform där intresserade kan ta del av den officiella informationen om nobelpriset utan det är också mycket spännande att vi nu kan ge YouTube-användare möjlighet att interagera med nobelpristagarna," säger Hans Mehlin, Teknologidirektör på Nobelprize.org.

"Vår vision med projektet är att bryta ned barriärer mellan människor och kunskap och göra Nobel-pristagarnas upptäckter tillgängliga för alla men framförallt att väcka nyfikenhet för vetenskap hos unga", säger Stina Honkamaa, Googles Sverigechef. "YouTube är en global plattform som på ett unikt sätt överbryggar gränser mellan kulturer, åldrar och platser. I och med sändningen kommer många för första gången i direkt kontakt med vetenskap och den briljans som ligger bakom dessa nobelpristagares prestationer. Ny teknik gör också att hela världen kan ta del av samma information samtidig. Tillgång till information blir därmed alltmer demokratisk i framtiden," avslutar Stina Honkamaa.

Videobilderna på YouTube streamas live via Adobe Flash-plattformen och distributionsplattformen levereras av Akamai. Programvaran har utvecklats internt hos Nobelprize.org, den officiella webbplatsen för Nobelpriset.

Det första priset, för medicin, kommer att presenteras måndagen den 4:e oktober klockan 11.30. Om du inte har möjlighet att följa sändningen i realtid, kommer allt material att finnas tillgängligt som on-demand på YouTube-kanalen några timmar efter avslutad sändning.

Tidtabell för tillkännagivandena av årets Nobelpristagare på Nobelprize.org och YouTube:

Nobelpriset i fysiologi eller medicin

Måndagen den 4:e oktober, tidigast kl. 11.30

Nobelpriset i fysik

Tisdagen den 5:e oktober, tidigast kl. 11.45

Nobelpriset i kemi

Onsdagen den 6:e oktober, tidigast kl. 11.45

Nobelpriset i litteratur

Torsdagen den 7:e oktober, kl. 13.00

Nobels fredspris

Fredagen den 8:e oktober, kl. 11.00

Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne

Måndagen den 11:e oktober, tidigast kl. 11.00

Om YouTube
YouTube är världens mest populära nätbaserade community där miljoner människor upptäcker, tittar på och delar med sig av originalproducerad video. YouTube är ett forum där människor över hela världen kan mötas, informera och insprirera varandra. YouTube fungerar som distributionsplattform för originalproducenter av innehåll och annonsörer, stora som små. YouTube, LLC har sitt huvudkontor i San Bruno, Kalifornien USA och är ett dotterbolag till Google Inc.

För ytterligare information:

Andreas Svenungsson, Head of Communications & Public Affairs, Nordics