Exportrådet

Årets nomineringar till Export Hermes klara

Pressmeddelande   •   Maj 07, 2004 10:35 CEST

Utmärkelsen Export Hermes delas ut till svenska företag som genomfört en framgångsrik exportlansering. Kronprinsessan Victoria är prisutdelare när vinnarna presenteras på Stora Exportdagen i Näringslivets Hus i Stockholm den 24 maj kl 13.00.

Följande företag är nominerade till Export Hermes 2004:

Cibes Lift AB, Järbo. Cibes Lift tillverkar och säljer plattformshissar.

Elekta AB, Stockholm och Linköping. Elekta erbjuder lösningar och tjänster för strålbehandling av cancer och för behandling av sjukdomar i hjärnan.

Global Refund Holding AB, Mölndal. Global Refund har utvecklat och implementerat ett system för global momsåterbäring för turister.

HTC Sweden AB, Söderköping. HTC erbjuder diamantslipsystem och andra koncept för slipning och rengöring av golv.

Kapsch TrafficCom AB, Jönköping. TrafficCom har utvecklat system för vägtullar och trängselavgifter.

Smoke Free Systems AB, Stockholm. Smoke Free Systems erbjuder ett koncept för att ge arbetsplatser en rökfri miljö.

Tigerholm Products AB, Ekerö. Tigerholms säljer oljeavluftare som används i oljeeldade fastigheter.

TradeDoubler AB, Stockholm. TradeDoubler erbjuder system och tjänster för marknadsföring och försäljning över Internet.

Av de åtta nominerade företagen kommer tre att få utmärkelsen Export Hermes. Minst ett av dessa kommer att vara ett småföretag med färre än 50 anställda.

Prisets bakgrund:

Sedan 1981 har denna utmärkelse årligen delats ut till svenska företag som genomfört en framgångsrik exportlansering. Genom åren har ett 30-tal företag fått ta emot priset.

Utmärkelsen delas ut till ett företag som:

Har haft en positiv utveckling av export/utlandsförsäljning under minst 3 år
Exporterat produkter eller tjänster som producerats i Sverige
Exporterat produkter/tjänster på flera marknader, alternativt haft exceptionell framgång till ett flertal kunder på en marknad
Har en solid ekonomi med kontinuerligt positivt rörelseresultat
Arbetat med en genomtänkt marknadsföringsstrategi.

En jury bestående av representanter för Fonden för Exportutveckling och Exportrådet väljer pristagare bland nominerade företag. Nomineringar sker via landets handelskamrar, marknadsföreningar, ALMI Företagspartner och Exportrådet. Förra årets vinnare var Haglöfs Scandinavia AB, Permobil AB och Pharmadule Emtunga AB. Mer information finns på www.exporthermes.org.

Stora Exportdagen:

Stora Exportdagen är ett halvdagseminarium då några av nyckelpersoner inom politik och näringsliv möts. Temat är svensk export ? nyckeln till tillväxt. På agendan står både paneldebatt om exportens villkor och konkreta exempel på företag som har lyckats. Dessutom presenteras en ny undersökning om vad som kännetecknar företag med snabb exportökning.

För ytterligare information kontakta:

Mauro Gozzo, chefekonom och jurymedlem för Export Hermes, Exportrådet, tel 08-783 8528, 0708- 83 8528

Birgitta Lantz, kundansvarig och projektledare för Stora Exportdagen, Exportrådet, tel 08-783 85 34

Katarina Nyman, informatör Exportrådet, tel 08-783 85 46, 0708-83 85 46

Exportrådet hjälper företag att etablera produkter, tjänster och idéer på nya marknader. Vi har över 350 anställda och kontor i 40 länder. Vi arbetar genom svenska ambassader, konsulat och handelskammare i länder där vi inte har egna kontor. Exportrådet verkar på uppdrag av näringslivet och staten. Omsättningen är cirka 400 miljoner kronor.